MediaWatch

DR- og TV 2-programmer får flest Facebook-likes

"Det er især ungdomsprogrammerne på TV 2 og TV 2 Zulu, som høster flest likers," skriver mediabureauet OMD, som i OMD Review har lavet en top-ti opgørelse over, hvilke tv-programmer danskerne trykker 'like' til baseret på tal fra Facebook ultimo maj. TV 2-programmerne med flest Facebook-fans er Live fra Bremen (168.590), Slemme slemme piger (123.547) og Natholdet (101.630).

"Det er især ungdomsprogrammerne på TV 2 og TV 2 Zulu, som høster flest likers," skriver mediabureauet OMD, som i OMD Review har lavet en top-ti opgørelse over, hvilke tv-programmer danskerne trykker 'like' til baseret på tal fra Facebook ultimo maj.

TV 2-programmerne med flest Facebook-fans er Live fra Bremen (168.590), Slemme slemme piger (123.547) og Natholdet (101.630).

Men også programmer med en mindre ung profil som Lærkevej (89.396) og TV 2 Sporten (39.329), ligger relativt højt placeret sammenlignet med andre tv-programmer.

Den tendens går igen, når man ser på DR's aktuelle oversigt over programmernes Facebooksider, hvor Spise med Price er hoppet helt op på 222.553 likes, mens Bonderøven er oppe på 170.819 likes.

Generelt har comedy-programmer på DR en særlig appel med Det nye talkshow (31.774), Rytteriet (19.065) og Krysters Kartel (18.348) (maj-tal, ifølge OMD, red.).

På Viasat-kanaler som TV3, 3+ og Puls er det reality-programmer med lækre singler, der trækker flest Facebook-likes med Paradise After Dark, Paradise Hotel og For lækker til love i top tre med mellem 4.600 og 17.000 likes.

Reportageserien 'De unge mødre' på SBS TV's Kanal 4 er til gengæld en lige så suveræn Facebook-vinder som seermagnet med 27.861 likes.

Sportskanaler indgår ikke i OMD's oversigt, men på TV 2 Sport oplyser man, at NFL-programmets facebookside Mere popcorn akutelt har 44.049 likes, også håndboldprogrammets side Mere harpiks trækker fans med 22.435 likes.

Det er ikke kun live-tv, der har potentiale til at blive socialt tv, der involverer seeren, skriver OMD. Og det aspekt er vigtigt at arbejde med, fordi det øger interessen for programmet og dermed seertallene, hvilket på de kommercielle tv-kanaler kan omsættes til annoncekroner.

Involvering af seerne kan blandt andet ske via afstemninger, om hvilke deltagere i et program der skal vinde, eller om programmets indhold, som Live fra Bremen-holdet gjorde det i en sæson.

Også TV 2 Zulu-programmet 'Ups det er live' benyttede live-interaktion med seerne via Facebook, hvor de skrev, hvad de synes, værterne skulle kommentere på i løbet af programmet. Men også Twitter og andre sociale værktøjer kan gøre det muligt at inddrage seerne og udnytte, at vi mulititasker med diverse platforme foran skærmen frem for at betragte det som en ulempe.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs