Information.dk lancerer nyt debat-univers

Information er i gang med et “stort udviklingsprojekt”, hvis resultater vil være synlige på netavisen information.dk til efteråret, fortæller ansv. chefredaktør Christian Jensen og uddyber: “Vores læsere skal mere i dialog med os og hinanden, og information.dk skal være stedet, hvor de bliver bragt sammen og udveksler viden, erfaring, og forskning. På den måde sikrer vi, at vi også fremover er ved med at være uundværlige for læserne.”
Tine Brødegaard Hansen

Information er i gang med et “stort udviklingsprojekt”, hvis resultater vil være synlige på netavisen information.dk til efteråret, fortæller ansv. chefredaktør Christian Jensen og uddyber:

“Vores læsere skal mere i dialog med os og hinanden, og information.dk skal være stedet, hvor de bliver bragt sammen og udveksler viden, erfaring, og forskning. På den måde sikrer vi, at vi også fremover er ved med at være uundværlige for læserne.”

Den præcise indretning af debatuniverset ligger endnu ikke fast, men det vil adskille sig fra andre mediers forsøg med brugerinvolvering ved blandt andet at involvere relevante redaktører på avisen.

“Det kalder vi et værtsbaseret fællesskab. For vores redaktører og profiler bliver værter for de forskellige fællesskaber, og de inviterer læserne til at møde os og hinanden både interaktivt og fysisk, så information.dk udviklet sig endnu mere væk fra at være et nyhedssite,” siger Christian Jensen.

Folk lytter til Lykkeberg
En vært kunne for eksempel være Rune Lykkeberg, der er redaktionschef for weekend og kultur på avisen.

“Han er en profil mange gerne vil lytte til både i forbindelse med læser-arrangementer og debatter på nettet. Udlandsredaktør Lotte Folke Kaarsholm kan også træde frem som vært, når det gælder en debat om de arabiske demokratibevægelser, som vores læsere er meget interesserede i. Hvis vi på den kan bruge vores profiler og bringe dem i spil, får vi knyttet nogle stærkere bånd til de læsere, der er en del af vores værdifællesskab,” siger Christian Jensen.

De ugentlige læser-arrangementer hos Information i St. Kongensgade er blevet styrket med ansættelsen af en Maja Find som community chef, og de kan bruges til at rekruttere læserne, mener Christian Jensen.

“Måske udvælger vi nogle blandt læserne, som kan kuratere eller facilitere debatten på et område, de har særlig viden om - for eksempel når det gælder en ny finanslov eller en vandmiljøplan. På den måde bliver vi mere udfarende og giver ikke bare ordet frit som andre medier, for det er ikke nok til at skabe det gensidigt forpligtende fællesskab, som begejstrer og tager læserne alvorligt,” siger Christian Jensen og tilføjer:

“Men vi har ikke alle svarene på, hvordan det skal gøres endnu, for det er ressoucekrævende, hvis redaktionen løbende skal være involveret i at kommentere og opdatere debatten, og så mange medarbejdere er vi jo ikke.”

Kvalitetsjournalistik flytter net-læsere
Information.dk havde i maj 253.000 brugere, ifølge tal fra FDIM. Det svarer til en vækst på 31 pct. i forhold til samme måned året før. Og netavisens vækstrater har haft indflydelse på den nye kurs.

“Når vi breaker store historier om Wikileaks, de statsløse palæstinensere og seneste den kinesiske lækage, når vi hver gang en ny brugerrekord, og når trafikken aftager igen, er det til et højere niveau, end hvor brugertallet lå før. Det bekræfter os i, at kvalitetsjournalistik flytter læsere, og at information.dk ikke skal være en nyhedsrulle for generelle nyheder men et specialiseret site for vores nicher, som vores profiler påtager sig at være værter for,” siger Christian Jensen.

De økonomiske perspektiver i det nye initiativ involverer som udgangspunkt ikke merbetaling fra læserne.

“Men vi er åbne over for partnerskaber, der ikke kompromitterer vores integritet. Vi har allerede åbnet en webshop, hvor man kan købe litteratur, rejser og film. Det skal vi gerne tjene nogle håndører på, så vi kan finansiere vores journalistiske ambitioner. Men vores partnerskaber og produkter skal passe til vores værdier. Vi bliver ikke nogen brugsforening.”

Holder øje med betalingsmodeller
Christian Jensen og adm. direktør Mette Davidsen-Nielsen holder dog skarpt øje med andre mediers tiltag, når det gælder betalingstjenester.

“Vi ser lige så interesserede som alle andre medier på, hvordan det går med at tage betaling for oplysninger. Berlingske og JP/Politikens Hus varsler, at de er på vej med noget mere, men vi kommer ikke til at være first movers, hvad det angår. Heller ikke når det gælder Ipads eller andre platforme. Vi har ikke økonomisk råderum til at drive udviklingen, men laver de andre noget fornuftigt, kan vi gøre det samme på vores måde,” siger Christian Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også