“Jeg tror også, at vi har print i 2020”

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen er ikke i tvivl om at britiske the Guardian forsøger at ruste sig til bevægelsen fra print til digital med selskabets nye digitale strategi. Mange af takterne i strategien ligger ikke fjernt fra hendes tanker om udviklingen på mediemarkedet, som blandt andet betyder, at journalisternes kompetencer skal specialiseres og suppleres med digitale evner.
MediaWatch

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen er ikke i tvivl om at britiske the Guardian forsøger at ruste sig til bevægelsen fra print til digital med selskabets nye digitale strategi. Mange af takterne i strategien ligger ikke fjernt fra hendes tanker om udviklingen på mediemarkedet, som blandt andet betyder, at journalisternes kompetencer skal specialiseres og suppleres med digitale evner.

Tror du, at der ligger nogle signaler om, at the Guardian gør sig klar til en printfri fremtid?

“Nej, det ser jeg ikke, men der lægges en aggressiv plan frem for migrationen fra print til digital, som de fleste er startet på for længst. Guardian lægger op til et ekstra pres på den udvikling og sætter høje mål for indtjeningen i 2016. Samtidig er der en mere traditionel spareplan på grund af nogle økonomisk akutte ting i forhold til medieudviklingen.”

Kan du forestille dig en fremtid med et reduceret antal avisdage?

“Jeg tror også, at vi har print i 2020, og at det fortsat vil bidrage til vores forretning økonomisk på det tidspunkt men på et andet niveau end i dag. Hastigheden af omstillingsprocessen fra print til digital er en interessant diskussion, for ingen af os kan vide, hvordan udviklingen bliver i de næste fem år. Det eneste, vi kan gøre, er at sørge for, at vores organisation og omkostningsstruktur bliver indrettet på, at vi kan bevæge os hurtigt fra en platform til mange platforme. Det har vi brugt de sidste to år på at gøre, og den proces kommer til at fortsætte intensivt hos os også i de næste par år.”

Er de abonnementsbaserede dagblade mere levedygtige på papir end løssalgsaviser som Ekstra Bladet og B.T.?

“Løssalgsaviser skal igennem en omstillingsproces ligesom morgenaviserne. Den 26. januar i år tog Berlingske et stort skridt fra traditionel morgenavis til at være et nyhedsmagasin på papir, og vi skal også have fundet en model for B.T., så den udvikler sig både digitalt og på print.”

Tror du, at udviklingen i de kommende år går i retning af, at I og andre danske bladhuse ansætter flere digitale udviklere end journalister?

“Ja, det vil den i høj grad, og det sender det signal til nuværende og kommende journalister, at stærke digitale kompetencer bliver en forudsætning for, at vi kan være i fremtidens mediemarked. Vi får brug for andre kompetencer end de journalistiske, men jeg ser ikke et modsætningsforhold mellem gode journalistiske kompetencer og gode digitale kompetencer. Morgenavisen får for eksempel brug for specialiserede fagkompetencer, og en god community-redaktør kan blive rekrutteret med mange forskellige faglige baggrunde, fordi det handler om evnen til at skabe netværk og opmærksomhed om indholdet.“

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også