EB opruster på mobilsalg

Anders Thorup er blevet ansat i en nyoprettet stilling som mobile advertising specialist for Ekstra Bladet Mobil. Forventningen er, at mobil kan udvikle sig til et vigtigt tredje salgsben ud over print og web for Ekstra Bladet i løbet af nogle år.
Tine Brødegaard Hansen

Anders Thorup er blevet ansat i en nyoprettet stilling som mobile advertising specialist for Ekstra Bladet Mobil. Forventningen er, at mobil kan udvikle sig til et vigtigt tredje salgsben ud over print og web for Ekstra Bladet i løbet af nogle år.

I det seneste halve år har Anders Thorup dog været ene mand om opgaven, som muligvis suppleres med flere ansatte i løbet af året. Budgettet for mobilsalget er siden starten af 2011 blevet opjusteret med 200 pct., og det skyldes ikke, at det var meget lavt sat som udgangspunkt, tilføjer Anders Thorup uden dog at ville sætte kroner og øre på.

“Ud fra vores stigende trafik, det eksplosive salg af smartphones samt andre faktorer, lavede vi et meget realistisk budget for den mobile butik. Forventningerne er blevet indfriet, og vi har selvfølgelig justeret vores forventninger igen efter de samme kriterier som før,” siger han.

Ekstra Bladets mobilsite, mobil.eb.dk, er ifølge FDIM’s tal fra maj 2011 det største redaktionelle danske mobilsite med 2,151 mio. besøg og næsten 20 mio. sidevisninger. Sidstnævnte er næsten dobbelt så mange som den nærmeste forfølger - mobil.bt.dk.

Indtil videre kommer annoncekronerne på mobil typisk fra bannerannoncer, men Anders Thorup forventer at såvel korte annoncefilm før en artikel, de såkaldte pre-rolls, samt QR-koder, der kan scannes med en smartphone, vil få stigende betydning og give nye annoncemuligheder.

Men sangen har i årevis lydt, at mobil markedsføring ville rykke, uden at det for alvor er sket. Det vil ændre sig i de kommende år, mener Anders Thorup.

“Det giver god mening at have fokus på den mobile kanal nu, fordi trafikken eksploderer voldsomt. I fjerde kvartal udgjorde smartphones 70 pct. af det samlede salg af mobiltelefoner i Danmark. Ud fra afviklede kampagner kan vi se, at de leverer meget tilfredsstillende,” siger Anders Thorup.

Han oplever ikke, at der er stor skepsis hos mediabureauer og annoncører over for mobil markedsføring, fordi det ifølge Anders Thorup resulterer i en høj effekt og højere klikrater end på websites. De tekniske udfordringer ved annonceringen har fået Ekstra Bladet til at investere i systemer, som gør det muligt at lave bannere og mobile landingpages med mere.

Ekstra Bladets mobile brugere er altovervejende mænd (70 pct.) mellem 30 og 39 år med en overvægt inden for mellem- og højindkomstgrupperne, oplyser Ekstra Bladet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også