Webtal: Berlingske tager månedshop

Berlingske Media tog i februar og marts et hop op mod knæhaserne på rivalerne fra JP/Polikens Hus, når det gælder om at tiltrække de danske brugere på tværs af koncernernes mange websites.
Ole Nørskov

Berlingske Media tog i februar og marts et hop op mod knæhaserne på rivalerne fra JP/Polikens Hus, når det gælder om at tiltrække de danske brugere på tværs af koncernernes mange websites.

Gennem 2010 nåede JP/Politiken alene 82-83 procent af de samlede månedlige brugere, som begge koncerner tilsammen havde kontakt til, mens Berlingske svingede mellem at nå mellem 64 og 66 procent. Det styrkeforhold er blevet udjævnet i de seneste tre måneder, hvor JP/Politiken gennemsnitligt nåede 79,4 procent af den samlede brugerskare hos de to koncerner, mens Berlingske nåede 71,5 procent.

I april lød tallene på 78,1 procent til JP/Politiken mod 72,3 procent til Berlingske.

Målt i faktiske (danske) brugere var JP/Politiken Hus 143.485 foran i april i år mod et forspring på 383.962 sidste år.

Ser man på dagstallene har Berlingske Media også bedre fat end tidligere, men her er forspringet stadig noget større til JP/Politikens Hus.

I april 2010 kunne en annoncør nå 80,9 procent af de brugere, begge koncerne når tilsammen, alene ved at bruge sites fra JP/Politikens Hus, mens man via Berlingske kun akkurat kunne nå halvdelen af brugerne.

I april i år nåede JP/Politiken 77,9 procent, mens Berlingske nåede 55,3 procent. Der er altså stadig et pænt stykke op, før Berlingske på daglig basis får samme dækning som JP/Politikens Hus.

Tallene er hentet fra FDIM/Gemius' månedlige statistik.

MediaWatch har denne gang valgt at benytte en ny metode til at måle styrkeforholdet set med annoncørbriller.

Vi har i analysen beregnet, hvor mange forskellige danske brugere de to koncerner når tilsammen på en måned og sat det i forhold til hvor mange brugere koncernerne når hver for sig. I april 2011 klikkede i alt 2.480.697 danske brugere sig ind på ét eller flere sites fra de to koncerner.

Ud af denne mængde klikkede 1.936.432 sig ind på mindst ét site hos JP/Politiken, mens 1.792.947 rundede mindst ét site fra Berlingske. Det vil sige, at JP/Politiken nåede 78,1 procent af den samlede brugerskare hos de to koncerner, mens Berlingske nåede 72,3 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også