Webtal: Berlingske tager månedshop
Berlingske Media tog i februar og marts et hop op mod knæhaserne på rivalerne fra JP/Polikens Hus, når det gælder om at tiltrække de danske brugere på tværs af koncernernes mange websites.
Gennem 2010 nåede JP/Politiken alene 82-83 procent af de samlede månedlige brugere, som begge koncerner tilsammen havde kontakt til, mens Berlingske svingede mellem at nå mellem 64 og 66 procent. Det styrkeforhold er blevet udjævnet i de seneste tre måneder, hvor JP/Politiken gennemsnitligt nåede 79,4 procent af den samlede brugerskare hos de to koncerner, mens Berlingske nåede 71,5 procent.
I april lød tallene på 78,1 procent til JP/Politiken mod 72,3 procent til Berlingske.
Målt i faktiske (danske) brugere var JP/Politiken Hus 143.485 foran i april i år mod et forspring på 383.962 sidste år.
Ser man på dagstallene har Berlingske Media også bedre fat end tidligere, men her er forspringet stadig noget større til JP/Politikens Hus.
I april 2010 kunne en annoncør nå 80,9 procent af de brugere, begge koncerne når tilsammen, alene ved at bruge sites fra JP/Politikens Hus, mens man via Berlingske kun akkurat kunne nå halvdelen af brugerne.
I april i år nåede JP/Politiken 77,9 procent, mens Berlingske nåede 55,3 procent. Der er altså stadig et pænt stykke op, før Berlingske på daglig basis får samme dækning som JP/Politikens Hus.
Tallene er hentet fra FDIM/Gemius' månedlige statistik.
MediaWatch har denne gang valgt at benytte en ny metode til at måle styrkeforholdet set med annoncørbriller.
Vi har i analysen beregnet, hvor mange forskellige danske brugere de to koncerner når tilsammen på en måned og sat det i forhold til hvor mange brugere koncernerne når hver for sig. I april 2011 klikkede i alt 2.480.697 danske brugere sig ind på ét eller flere sites fra de to koncerner.
Ud af denne mængde klikkede 1.936.432 sig ind på mindst ét site hos JP/Politiken, mens 1.792.947 rundede mindst ét site fra Berlingske. Det vil sige, at JP/Politiken nåede 78,1 procent af den samlede brugerskare hos de to koncerner, mens Berlingske nåede 72,3 procent.