Apple dropper pris-klemme på apps

Apple har opgivet et nyt krav om, at apps, der giver adgang til medieindhold solgt i abonnement (som magasiner, bøger, aviser, musik), ikke må prissættes højere i App Store end andre steder. Det skriver Financial Times.

Apple har opgivet et nyt krav om, at apps, der giver adgang til medieindhold solgt i abonnement (som magasiner, bøger, aviser, musik), ikke må prissættes højere i App Store end andre steder. Det skriver Financial Times.

Begrænsningen ville have forhindret medieselskaber i at opkræve mere for et abonnement, der sælges i App Store, end de forlanger andre steder, herunder deres egne hjemmesider - en nærliggende tanke for at kompencere for de 30 pct. af omsætningen, Apple forlanger af apps solgt i App Store.

Men den nye begrænsning har fået kritikken til at buldre - sammen med spekulationer om, hvorvidt Apple ville kunne få konkurrencemyndighederne på nakken på grund af reglen, der altså nu er droppet.

Ifølge Financial Times vokser mediernes pres på Apples apps-regler, hvor ikke mindst kravet om førsteret til brugerdata også er en torn i øjet på mediehusene. Financial Times lancerede af samme grund en web-app (baseret på HTML5) i denne uge - for at drible uden om Apples skruestik. Den samme mulighed har Playboy benyttet sig af.

Den oprindelige og altså nu reviderede ordlyd af Apples nye guideline kan læses her på gizmodo.com.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også