Online står stærkt hos danske annoncører og bureauer

Online-mediets andel af hele annoncemarkedet er så høj, at Danmark kommer ind på en europæisk andenplads.

I Danmark er onlineandelen 28 procent, mens den er 28,7 procent i Storbritannien, viser en ny europæisk opgørelse fra IAB Europe. FDIM's europæiske organisation IAB Europe har igen i 2010 opgjort onlinemarkederne på tværs af Europa, og frembragt et sammenligneligt billede af den europæiske annonceudvikling.
Per Fanefjord Laursen

Online-mediets andel af hele annoncemarkedet er så høj, at Danmark kommer ind på en europæisk andenplads.

I Danmark er onlineandelen 28 procent, mens den er 28,7 procent i Storbritannien, viser en ny europæisk opgørelse fra IAB Europe.

FDIM's europæiske organisation IAB Europe har igen i 2010 opgjort onlinemarkederne på tværs af Europa, og frembragt et sammenligneligt billede af den europæiske annonceudvikling.

”IAB Europes opgørelse viser, at danske annoncører, bureauer og ikke mindst medier, er de mest onlinefokuserede i Europa, og det kan vi som brancheforening for digitale aktører være stolte af,” siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM i en pressemeddelelse.

Ny fremdrift i bannerannoncering
IAB Europes opgørelse opdeler onlineomsætningen i bannerannoncering, søgeord og markedspladser.

Den opdeling afslører, at bannerannoncering igen vokser meget. 2010 bød på 20 procents vækst i bannerannoncering i gennemsnit i Europa. Til sammenligning voksede søgeordsmarkedet med 15 procent fra 2009 til 2010.

IAB Europes opgørelse, AdEx, er blevet gennemført siden 2006. Der deltager 24 europæiske lande i opgørelsen, som netop er blevet offentliggjort i Barcelona i forbindelse med IAB Europes europæiske kongres, Interact.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også