“Annoncenetværk er vores bedste shot”

Katja Moikjær (foto), der driver bloggen pudderdåserne.dk, mener ikke, at samarbejde med etablerede medier er vejen frem for bloggerne, fordi de ofte involverer ingen eller lav direkte betaling. Derfor bakker hun op om annoncenetværk som Bloggers Delight, der formidler annoncesalg og links på tværs af modeblogs.
Tine Brødegaard Hansen

Katja Moikjær (foto), der driver bloggen pudderdåserne.dk, mener ikke, at samarbejde med etablerede medier er vejen frem for bloggerne, fordi de ofte involverer ingen eller lav direkte betaling.

Derfor bakker hun op om annoncenetværk som Bloggers Delight, der formidler annoncesalg og links på tværs af modeblogs.

“Som blogger tænker jeg, at den slags netværk er vores bedste shot lige nu. Vi har trafikken, men vi har ikke kompetencerne til at sælge annoncer. Jeg vil gerne kalde mig Danmarks bedste skønhedsjournalist, men jeg er ikke annoncesælger,” siger Katja Moikjær.

Klare retningslinjer for annoncer
Hun og medblogger Helene Randløv Hansson kan ikke leve af at blogge, men annonceindtægterne er stigende, ifølge Katja Moikjær, som har en politik om, at annoncørerne ikke kan købe sig til en bestemt omtale på pudderdåserne.dk, “hverken med penge eller med gratis produkter”.

Er det ikke et problem med hensyn til at tiltrække annoncører for skønhedsprodukter, når du skriver kritisk om dem?

“Alle medier er delvist annoncefinansierede og laver alligevel kritisk journalistik. Politiken kan sagtens skrive kritisk om Venstre og bringe en helsidesannonce for partiet samme dag. Det kan man også, når det gælder skønhedsjournalistik, der er bare ingen af damebladene, der gør det. Og det er ikke annoncørernes eller producenternes skyld, det er redaktørernes skyld,” siger Katja Moikjær, der på det år, bloggen har eksisteret, kun har oplevet pres fra en producent, som ikke var annoncør.

Når blogs bliver kommercielle, risikerer de så ikke en glidebane, hvis noget af indholdet bliver sponsoreret for eksempel?

“Det tror jeg ikke, hvis man klart og tydeligt skriver, at et indlæg er sponsoreret. Men man har et kæmpeproblem, hvis man ikke oplyser det med en stor tyk ramme om. Læserne skal aldrig være i tvivl om, hvad der er annoncer,” siger Katja Moikjær.

IUM: Blogs er ekstra tilvalg
Blognetværk har fanget interessen hos mediabureauet IUM, hvor head of interactive Anders Larsen dog primært ser blogs som et supplement.

“Der findes et par blognetværk i markedet, og det er et interessant træk, fordi de samler blogs og derved skaber volumen, men de er jo endnu ikke så store. Blogs vil oftest være et ekstra tilvalg til en annoncekampagne, end dem der driver kampagnen, fordi de dyrker nicherne,” siger Anders Larsen og tilføjer:

“Det er interessant for mange brands, men jeg ville foretrække, at de blev målt samme sted som de øvrige medier (via FDIM frem for Google Analytics, red.), for så ville vi kunne se, at selvom de ikke har verdens støreste dækning, rammer de til gengæld de rigtige brugere. Det kan jeg ikke se dokumentation for i Google Analytics, og de tal kan ikke direkte sammenlignes med konkurrenterne, der bliver målt af FDIM.”

Katja Moikjær er enig i Anders Larsens betragtninger og vil på sigt også tilmelde sig FDIM.

Foto: Louise Houmøller-Olesen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også