Lille annoncehop i 2010

I 2010 blev den kedelige udvikling på annoncemarkedet vendt til en vækst på 3,2 pct. i mediernes samlede annonceomsætning.  Det svarer til, at annoncørerne har skudt 386 mio. kr. mere ind i medierne sidste år end i 2009, som var et katastrofeår, hvor annonceomsætningen blev støvsuget for over to mia. kr. sammenlignet med 2008. 
Tine Brødegaard Hansen

I 2010 blev den kedelige udvikling på annoncemarkedet vendt til en vækst på 3,2 pct. i mediernes samlede annonceomsætning. 

Det svarer til, at annoncørerne har skudt 386 mio. kr. mere ind i medierne sidste år end i 2009, som var et katastrofeår, hvor annonceomsætningen blev støvsuget for over to mia. kr. sammenlignet med 2008. 

Det viser nye tal fra Reklameforbrugsundersøgelsen, som Dansk Oplagskontrol udgiver. I kroner og øre landede annonceomsætningen på ca. 12,4 mia. kr. i 2010.

Internet og tv vinder
Væksten er dog højst ujævnt fordelt på mediegrupperne. Det er især internettet, som kan sole sig i en annoncefremgang på 15 pct. Det er markant højere end væksten fra kriseåret 2008 til 2009, som lød på 3,5 pct.

Også tv's annonceomsætning har fået vækstfremmer og er vokset med næsten ti pct.

Ikke overraskende har de to mediegrupper også den største andel af annoncemarkedet i 2010, hvor internet sætter sig på 28 pct. mod 25 pct. i 2009, og tv æder 18 pct. af reklamemarkedet, en stigning på en pct. i forhold til 2009.

Radio vokser med næsten syv pct. i 2010, men tegner sig fortsat blot for en andel på to pct. af reklamemarkedet, og i rede penge udgør væksten blot 15 mio. kr. til 232 mio. kr.

Få lyspunkter på print
Som eneste print-lyspunkt, blev købemagasinernes annonceomsætning øget med 1,5 pct. eller fem mio. kr. til et samlet beløb på 333 mio. kr. i 2010.

Men såvel dagblade som fagblade og de normalt bomstærke ugeavisers annonceomsætning faldt sidste år med 5,1 pct. - i faretruende nærhed af dagbladenes fald på 5,8 pct.

Og når det gælder dagbladenes og ugeavisernes procentfald, er det ikke peanuts, der er tale om.

Dagbladene har således tabt næsten 120 mio. kr. sidste år, mens ugeavisernes bid af annoncekagen er blevet 110 mio. kr. mindre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også