MediaCast: Er Steve Jobs den nye Gutenberg?

Er forretningsgrundlaget bedst på Ipad eller nettet? Modemagasinet Costume lukkede for nylig net-magasinet Fashionista, men lancerer i stedet Costume på Ipad - hør chefredaktør Rikke Agnete Dam fortælle hvorfor.

“Ipad-magasinet kan være ‘præsenteret af’, ligesom man ser på tv. Det kan være et makeup-mærke eller et modehus. Jeg tror, at der er nogle modehuse eller skønhedsannoncører, der vil synes, det er interessant at nå ud til nogle first movers, som de gerne vil ramme.”

“Vi tjente ikke nogen penge på Fashionista. Det var en ren investering... Jeg tror måske, det med noget arbejde godt kunne have været en kommerciel succes, men der er nok mere fremtid i Ipad og i, at folk fra starten betaler for indhold.”

- Rikke Agnete Dam, chefredaktør på Costume.
 

Vogue. Wired. Vanity Fair. New Yorker. Economist. Euroman. People. National Geographic. Bilmagasinet. Illustreret Videnskab. Listen over magasiner, der kommer i Ipad-udgaver, bliver længere og længere, og tendensen fortsætter.

Endnu er tablet-magasinerne små kommercielt set, men flere spår, at vi vil se en voldsom vækst her, for tablets som Apples Ipad kan få brugerne til at betale for det redaktionelle indhold.

Som det første danske modemagasin lancerer Benjamin Medias 'Costume' d. 20. april også en udgave til Ipad. Costume har tidligere gjort sig erfaringer med det digitale magasin 'Fashionista', der imidlertid blev lukket tidligere i år, dels fordi Costume ikke tjente penge på Fashionista, dels fordi Costume - og moderselskabet Bonnier - ser en større fremtid i tablets.

I denne uges MediaCast fortæller Costumes chefredaktør, Rikke Agnete Dam, om hvorfor troen på det app-baserede magasin til tablet er større end på det browser-baserede digitale magasin - og du kan også høre medstifter Martin Ferro-Thomsen fra den succesfulde digitale publiceringsplatform Issuu give sin analyse af magasinets fremtid på print og online.

Download som MP3 her.

Hør også de seneste ugers øvrige MediaCast: 
2011 i brugerbetalingens tegn med Lisbeth Knudsen, Berlingske Media
Seniorer som det nye sort med Palle Strøm, TV 2
Jagten på generation Facebook med Mikael Kamber, DR
Medier på botox med Frederik Preisler, Mensch
Personlighed er den nye x-faktor med Per Mikael Jensen, Metro Int.
Excel-chef eller excentriker? med DR2's Arne Notkin

- MW

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også