"Vi skulle da gerne starte med en millionomsætning"

B.T. vil gøre sig uafhængig af papirforretningen i 2015. Freemium-modellen 'B.T. Plus', der blev lanceret på bt.dk i går, er et skridt på vejen, men kan ikke stå alene, siger chefredaktør på B.T. Peter Brüchmann, der langt fra skammer sig over den tydelige inspiration fra svenske Aftonbladet og deres freemium-model, Aftonbladet Plus. Her svarer Peter Brüchmann på 5 om den nye freemium-forretning.

B.T. vil gøre sig uafhængig af papirforretningen i 2015. Freemium-modellen 'B.T. Plus', der blev lanceret på bt.dk i går, er et skridt på vejen, men kan ikke stå alene, siger chefredaktør på B.T. Peter Brüchmann, der langt fra skammer sig over den tydelige inspiration fra svenske Aftonbladet og deres freemium-model, Aftonbladet Plus. Her svarer Peter Brüchmann på 5 om den nye freemium-forretning.

 Hvorfor er tiden moden til betaling nu?
"Rigtigt mange brugere har gennem Itunes, App Store og e-commerce vænnet
sig til at bruge penge på nettet. Danskerne køber fysiske varer,
digitale produkter, test, programmer og applikationer, så vejen er
banet."

Hvad regner I med, at B.T. Plus kan indbringe - bliver det ikke småpenge?
"I forhold til en bladsalgsomsætning bygget op gennem 95 år, er det
selvfølgelig ikke en revolution i år 1. Men vi skulle da gerne starte
med en millionomsætning. Vi er meget bevidste om, at vi også med B.T.
Plus går forholdsvis nye veje på det danske marked, og at mange vil
følge vores arbejde temmelig nysgerrigt."

Er B.T. Plus nok til at gøre B.T.'s forretning uafhængig af papir i 2015?
"B.T Plus er en del af B.T.s samlede strategi om at kapitalisere på
vores efterhånden langt mere end en mio. brugere. Vi har kolossalt
mange del-elementer inden for web, mobil, Ipad, banner, betalt indhold,
e-commerce, osv., men det vil være utroværdigt at lave en præcis
prognose på, hvilket element der viser sig at være mest profitabelt."

Er B.T. Plus ikke bare en kopi af Aftonbladet Plus?
"Der er bestemt ikke noget forkert i at skele til en bæredygtig
forretningsmodel fra et foretagende, der har været digitalt offensive
på et tidspunkt, hvor alle mediechefer i Danmark sad ufatteligt tungt
på deres print-fede hænder. Det er ikke en kopi, men inspirationen er
da tydelig, og den skammer vi os ikke over."

Hvordan vil I undgå at tabe trafik med indførelsen af betaling?
"Ved at fortælle igen og igen, at B.T. Plus er noget EKSTRA. Det er
noget, vi lægger oven i bt.dk, og vi har ikke taget noget væk fra
brugerne. Men der vil da nok komme et par bogstaver til webmaster og
min indbakke her i starten..."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også