Rapport: Dalende vækst for search

Gennem de seneste fire år har successen for Google Adsense i særdeleshed og søgeordsannoncering i almindelighed været enorm.

Fra en omsætning på ca. 549 mio. kr. i 2007 til ca. 1.281 mio. kr. i 2010 har søgeord tilsyneladende været helt upåvirket af den voldsomme krise, de andre annoncetyper har været igennem.
MediaWatch

Gennem de seneste fire år har successen for Google Adsense i særdeleshed og søgeordsannoncering i almindelighed været enorm.

Fra en omsætning på ca. 549 mio. kr. i 2007 til ca. 1.281 mio. kr. i 2010 har søgeord tilsyneladende været helt upåvirket af den voldsomme krise, de andre annoncetyper har været igennem.

Men den årlige markedsstatistik fra FDIM viser nu, at søgeordsannonceringen for fjerde år i træk oplever fladere
vækstrater.

I forhold til året før voksede kategorien med 50 procent i 2007, 44 procent i 2008, 35 procent i 2009 og 20 procent i 2010.

Søgeordsannoncering er gået fra at udgøre 21,9 procent af den samlede annoncekage i 2007 til 36,8 procent i 2010, og markedsandelene er hugget fra rubrikannonceringen som i samme periode er gået fra 43,2 procent til 23,5 procent af den samlede omsætning. Bannerannoncering er vokset fra 30 til 33,5 procent i perioden.

Den samlede internetannoncering steg med 15 procent i forhold til 2009 og endte på 3.483.800.000.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også