Rapport: Dalende vækst for search
Fra en omsætning på ca. 549 mio. kr. i 2007 til ca. 1.281 mio. kr. i 2010 har søgeord tilsyneladende været helt upåvirket af den voldsomme krise, de andre annoncetyper har været igennem.
Gennem de seneste fire år har successen for Google Adsense i særdeleshed og søgeordsannoncering i almindelighed været enorm.
Fra en omsætning på ca. 549 mio. kr. i 2007 til ca. 1.281 mio. kr. i 2010 har søgeord tilsyneladende været helt upåvirket af den voldsomme krise, de andre annoncetyper har været igennem.
Men den årlige markedsstatistik fra FDIM viser nu, at søgeordsannonceringen for fjerde år i træk oplever fladere
vækstrater.
I forhold til året før voksede kategorien med 50 procent i 2007, 44 procent i 2008, 35 procent i 2009 og 20 procent i 2010.
Søgeordsannoncering er gået fra at udgøre 21,9 procent af den samlede annoncekage i 2007 til 36,8 procent i 2010, og markedsandelene er hugget fra rubrikannonceringen som i samme periode er gået fra 43,2 procent til 23,5 procent af den samlede omsætning. Bannerannoncering er vokset fra 30 til 33,5 procent i perioden.
Den samlede internetannoncering steg med 15 procent i forhold til 2009 og endte på 3.483.800.000.