Japan-katastrofe booster webtv

Flere dagblade øgede antallet af webtv visninger med 50 pct. i sidste uge, hvor katastrofen i Japan brød ud.
MediaWatch

Webtv er for alvor blevet en kilde til information ved voldsomme hændelser som sidste uges jordskælv og tsunami i Japan.

På Jyllands-Posten viste JPtv lige over en million tv-klip i uge 10. Det er en stigning på 43 pct. sammenlignet med rekorden på 744.000 klip.

”Seerrekorden kommer selvfølgelig på en meget tragisk baggrund. Men samtidig er begivenheden et godt eksempel på, hvor meget online video kan bidrage med i nyhedsdækningen. Her siger billeder bare 1000 gange mere end ord. Billederne af tsunami-bølgen står knivskarpt i hukommelsen, når man har set dem,” siger Jacob Bendixen Andersen, fagredaktør for webtv hos Jyllands-Posten i en meddelelse.

Fredag, hvor atom-krisen brød ud i Japan, gav især sening til webtv, hvor der i alt blev set 271.000 videoer - eller 100.000 mere end den hidtidige rekord - på JPtv.

Også bt.dk havde mest Japan-relateret webtv-trafik fredag med 100.000 visninger mod et gennemsnit i ugen på 84.000 visninger - svarende til 588.000 klip i alt for uge 10. Højdepunktet var dog søndag med 120.000 visninger i alt.

Det ligger langt over en gennemsnitlig dag i 2011, hvor bt.dk hidtil har haft har 61.900 visninger af web-tv-klip, ifølge B.T.'s egne tal, oplyser bt.dk's webtv redaktør, Uffe Jørgensen:

"Japan har trukket ugen op til en af de bedste uger i 2011. Vi skal tilbage til begyndelsen af året, hvor de royale tvillinger blev født, håndbold-herrerne tog VM-sølv og Henriette Kjær-sagen buldrede løs for at finde en uge med ligeså meget webtv-trafik."

Ifølge bt.dk's egne tal har sitet i gennemsnit 2011 haft ca. 433.000 visninger om ugen - lige godt 61.900 visninger i snit om dagen.

Hos Politiken oplyser redaktionschef Christian Lindhardt, at antallet af webtv-visninger på pol.dk steg med 85 pct. i sidste uge - og at denne uge tegner til at blive lige så travl på webtv-siden.

De konkrete tal for antal visninger, vil Politiken dog ikke ud med.

Ekstra Bladets digitale redaktør Geir Terje Ruud melder om en generel trafikstigning på ekstrabladet.dk på 50 pct. i uge 10 sammenlignet med en gennemsnitlig uge.

- TBH
- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også