Facebook-hype på retur

I det seneste år er danskernes månedlige tidsforbrug på Facebook i snit faldet med mere end 40 minutter - særligt blandt de højtuddannede.
MediaWatch

Facebook slugte "kun" ni og en halv time i januar i år mod over 40 minutter mere for et år siden. Tidsforbruget er samtidig skævt fordelt, for mens de lavtuddannede oftere logger sig ind på Facebook, sænker de højtuddannede deres forbrug.

Det skriver Politiken på baggrund af udregninger fra FDIM og Gemius.

Ifølge Facebooks nordiske talsmand Jan Frederiksson kan udviklingen skyldes, at de højtuddannede kom først på Facebook og derfor er bedre bekendt med de forskellige funktioner, så de får mere kvalitet end kvantitet ud af Facebook.

Konsulent i Sociale medier Trine-Maria Kristensen mener, at nyhedens interesse for Facebook er på retur. Samtidig søger de højtuddannede blandt andet til andre sociale medier som Linkedin, hvor de bedre kan dyrke deres faglige interesser.

Analytiker Mikael Lemberg fra Facebooks danske samarbejdspartner, bureauet Komfo, stiller sig dog skeptisk over for konklusionerne og artiklens præmis - fordi Gemius-tallene ikke medregner Facebook-trafikken fra det stigende antal smartphones og Facebook-apps til Iphone og Android.

"Med ovenstående tal in mente virker det overvejende sandsynligt at “elitens” tidsforbrug ikke er forsvundet væk fra Facebook, men bare fra computere over på mobilplatformen, som Gemius og FDIM ikke kan måle på. Havde Politiken medtaget disse informationer, var artiklens vinkel død," skriver Mikael Lemberg på sin blog under overskriften "Eliten bruger nu mindre tid på kildekritik".

I 2009 brugte vi i gennemsnit 22 millioner timer på Facebook om måneden, der var det mest populære site målt i tidsforbrug. Google kom ind på en andenplads med 13,2 millioner timer månedligt.

- TBH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også