Medier til Apple efter London-møde: "Think different"

Næsten 60 fagfolk fra europæiske medier mødtes torsdag for at diskutere Apples stramme regler - herunder de nye abonnementsregler.
MediaWatch

Forvirring og frustration over Apples udmeldinger - eller mangel på samme - førte torsdag 60 repræsentanter for den europæiske mediebranche sammen til et stormøde i London med det formål at finde fælles fodslag over for selskabet. Fra Danmark var både Berlingske, Jyllands-Posten og Nordjyske til stede.

Mens udgiverne anerkender Apple for at være et innovativt selskab, er de utilfredse med, at apps-distributøren tillader sig at bestemme over indhold, kundeoplysninger og samtidig snuppe næsten en tredjedel af mediernes app-omsætning via App Store.

Blandt de fire hovedpunkter, udgiverne blev enige om at appellere til Apple om at indgik et stop for den indholdscensur - som blandt andet har ramt Ekstra Bladets Side 9-piger og en magasin-app om konkurrentens styresystem Android.

Også kunderelationen er et ømt punkt for udgiverne. Med Apples nye abonnementsregler er det tilsyneladende valgfrit for kunderne, om de også vil videregive oplysninger om sig selv til udgiverne, når de for eksempel køber et Ipad-magasin. Men kundedata er hjerteblod for medierne, som ikke forstår, hvorfor Apple ikke automatisk vil videregive de informationer.

Fair partnerskab
Udgiverne efterspørger også i samlet flok et "fair forretningspartnerskab", hvilket Apples krav om en andel på 30 pct. af omsætningen for magasin- og avis-apps ikke kan siges at være udtryk for.

"Udgiverne har simpelt hen ikke råd til at investere i ny teknologi, produkter og services, når platformen koster dem 30 pct. af den totalte omsætning," fremgår det af pressemeddelelsen fra medieorganisationen INMA, som var initiativtager til konferencen.

Men trods kritikken er udgiverne ikke parate til at trække sig fra Apple-samarbejdet, fremgår det af en udtalelse fra Grzegorz Piechota, formand for INMA.

"Udgivernes mål er at få mulighed for at give deres kunder adgang til indhold på en hvilken som helst platform, de ønsker, til en rimelig pris. Derfor ønsker de ikke at forlade nogen platform, slet ikke en, der allerede er populær og tilbyder bekvemme betalingssystemer. Før de foretager nogen fjendtlige handlinger, planlægger udgiverne at tale med alle teknologiudbydere, platform-udbydere og andre interessenter selv og ved hjælp af deres organisationer."

For en anden af deltagerne, Jyllands-Postens direktør, Klaus Høeg-Hagensen, var konklusionen da også, at medierne må satse på mange forskellige distributionskanaler fremover. 

”Det var om ikke andet rart at få bekræftet, at vi ikke er alene om at være i tvivl om, hvad Apple egentligt mener, og i hvor høj grad de ønsker at sætte begrænsninger for de ting, der er altafgørende for os som udgivere. Derfor kan man vel sige, at en af vore konklusioner er, at vi fortsat, men også i langt højere grad end tidligere, må arbejde på at kunne distribuere vort indhold på mange måder. Det er jo ikke særligt sjovt at skulle basere sin forretning på en model, hvor man ikke med sikkerhed ved, hvad der er op og ned, men til gengæld kan være sikker på, at det på trods heraf, kan blive ændret til noget helt andet med ganske kort varsel,” siger Klaus Høeg-Hagensen i en kommentar.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også