En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag5. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchtorsdag5. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Digital

Medier til Apple efter London-møde: "Think different"

Næsten 60 fagfolk fra europæiske medier mødtes torsdag for at diskutere Apples stramme regler - herunder de nye abonnementsregler.
MediaWatch

Forvirring og frustration over Apples udmeldinger - eller mangel på samme - førte torsdag 60 repræsentanter for den europæiske mediebranche sammen til et stormøde i London med det formål at finde fælles fodslag over for selskabet. Fra Danmark var både Berlingske, Jyllands-Posten og Nordjyske til stede.

Mens udgiverne anerkender Apple for at være et innovativt selskab, er de utilfredse med, at apps-distributøren tillader sig at bestemme over indhold, kundeoplysninger og samtidig snuppe næsten en tredjedel af mediernes app-omsætning via App Store.

Blandt de fire hovedpunkter, udgiverne blev enige om at appellere til Apple om at indgik et stop for den indholdscensur - som blandt andet har ramt Ekstra Bladets Side 9-piger og en magasin-app om konkurrentens styresystem Android.

Også kunderelationen er et ømt punkt for udgiverne. Med Apples nye abonnementsregler er det tilsyneladende valgfrit for kunderne, om de også vil videregive oplysninger om sig selv til udgiverne, når de for eksempel køber et Ipad-magasin. Men kundedata er hjerteblod for medierne, som ikke forstår, hvorfor Apple ikke automatisk vil videregive de informationer.

Fair partnerskab
Udgiverne efterspørger også i samlet flok et "fair forretningspartnerskab", hvilket Apples krav om en andel på 30 pct. af omsætningen for magasin- og avis-apps ikke kan siges at være udtryk for.

"Udgiverne har simpelt hen ikke råd til at investere i ny teknologi, produkter og services, når platformen koster dem 30 pct. af den totalte omsætning," fremgår det af pressemeddelelsen fra medieorganisationen INMA, som var initiativtager til konferencen.

Men trods kritikken er udgiverne ikke parate til at trække sig fra Apple-samarbejdet, fremgår det af en udtalelse fra Grzegorz Piechota, formand for INMA.

"Udgivernes mål er at få mulighed for at give deres kunder adgang til indhold på en hvilken som helst platform, de ønsker, til en rimelig pris. Derfor ønsker de ikke at forlade nogen platform, slet ikke en, der allerede er populær og tilbyder bekvemme betalingssystemer. Før de foretager nogen fjendtlige handlinger, planlægger udgiverne at tale med alle teknologiudbydere, platform-udbydere og andre interessenter selv og ved hjælp af deres organisationer."

For en anden af deltagerne, Jyllands-Postens direktør, Klaus Høeg-Hagensen, var konklusionen da også, at medierne må satse på mange forskellige distributionskanaler fremover. 

”Det var om ikke andet rart at få bekræftet, at vi ikke er alene om at være i tvivl om, hvad Apple egentligt mener, og i hvor høj grad de ønsker at sætte begrænsninger for de ting, der er altafgørende for os som udgivere. Derfor kan man vel sige, at en af vore konklusioner er, at vi fortsat, men også i langt højere grad end tidligere, må arbejde på at kunne distribuere vort indhold på mange måder. Det er jo ikke særligt sjovt at skulle basere sin forretning på en model, hvor man ikke med sikkerhed ved, hvad der er op og ned, men til gengæld kan være sikker på, at det på trods heraf, kan blive ændret til noget helt andet med ganske kort varsel,” siger Klaus Høeg-Hagensen i en kommentar.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Brandstrup, adm. direktør for Danske Medier, bakker ikke op om de store dagbladskoncerners klage over ny mediestøtteordning. | Photo: Danske Medier
Politik

Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte

Sommerens medieaftale skal gennemføres hurtigst muligt, mener Danske Medier, som understreger, at foreningen ikke bakker op om bekymringshenvendelse til EU-Kommissionen om ny fordeling af mediestøtte.
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte
  • JP/Pol-topchef kalder økonomisk gaveregn over "særligt udvalgte" for trist

For abonnenter



Over halvdelen af befolkningen siger, at de er bekymrede for at få begrænset deres viden eller blive afgrænset for andre holdninger end deres egen | Foto: Yalonda M. James/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde

For abonnenter



SVT skal spare 200 mio. svenske kr. Dette er et arkivbillede med værten på det populære norsk-svenske talkshow "Sakvlan", der blev filmet og produceret af SVT i flere sæsoner. | Photo: Jacob Ehrbahn
TV

Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb

For abonnenter


Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Photo: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

For abonnenter


Marina Ovsjannikova fik i første omgang en bøde for sin tv-protest i marts sidste år. | Foto: Alexander Nemenov/AFP/Ritzau Scanpix
Politik

Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

For abonnenter


  • North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

    North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

    Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

  • Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra

    Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

    Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.

  • Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

    Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.

  • Elon Musk har siden købet af det sociale medie Twitter skiftet navnet til X. Det navn skal mediet nu slås for at få lov at bruge ved en domstol i Florida. | Foto: Leah Millis/Reuters/Ritzau Scanpix

    Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri

    Et marketingsbureau ved navn X Social Media har sagsøgt X Corp., der tidligere var kendt som Twitter, for at overtræde deres rettigheder til brandnavnet X.

  • Fra en række lokale mediehuse heriblandt Bornholms Tidendes Kristoffer Gravgaard, lyder det nu, at de med det nye beregningsgrundlag vil eller potentielt vil ramme et andet gældende loft for mediestøtten; at tilskuddet maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger. | Foto: Jacob Jepsen / Bornholms Tidende

    Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov

    Med videreførelse af et procentloft, for hvor stor en del af de redaktionelle omkostninger medierne kan få støtte for, får de mindre medier ikke den støtte, politikerne stillede i udsigt, lyder det.

    For abonnenter


  • Netflix planlægger ifølge Wall Street Journal at hæve priserne som følge af Hollywood-skuespillernes strejke. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix

    Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke

    Skuespillerstrejke kommer ifølge Wall Street Journal til at medføre prisstigninger på streamingtjenesten Netflix.

Læs også

Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Photo: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

Sammen med dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier har Berlingske Media og JP/Politikens Hus rettet henvendelse til EU-Kommissionen for at få ændret den nye mediestøtteordning.

For abonnenter



Maria Hellebergs "Kvinderne fra Thy" skal filmatiseres til en tv-serie i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film. | Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
TV

Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller

”Kvinderne fra Thy” skal i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film blive til en tv-serie.


North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix
Aviser

North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra
Digital

Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.


Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Digital

Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

Næste træk i Spotify-strategi om at rumme al lyd-indhold, som brugerne efterspørger, bliver at gøre lydbøger tilgængelige i seks engelsksprogede lande.

For abonnenter


Job

  • Musikredaktør til P3

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • K-Forum søger journalist

  • Graphic Designer

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Head of Digital Marketing

  • Marketing Automation Specialist

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Data Analyst

  • CCO

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte –
  • Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb –
  • Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde –
  • Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig –
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte –
  • North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling –
  • Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling –
  • Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen –
  • Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri –
  • Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande –
  • Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke –
  • Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov –
  • Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller –
  • Filmfolk fra Færøerne og Grønland vil ligestilles med danske projekter i filmlov –
  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
Flere nyheder

Job

  • Musikredaktør til P3

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • K-Forum søger journalist

  • Graphic Designer

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Head of Digital Marketing

  • Marketing Automation Specialist

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Data Analyst

  • CCO

Se flere jobs

Watch Job

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Kontorassistent

  • Controller til fondsafvikling

  • Regnskabsassistent

  • Operational Excellence Director

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret