"Den der fidus med at opfordre fans til at invitere venner er død"

Konkurrencer er ikke forbeholdt store medier - blogger Nicolai Klingenberg bruger dem også til at involvere læserne.

Små medier kan også gøre noget stort for læserne. Nogenlunde sådan er tankegangen hos Nicolai Klingenberg, der står bag bloggen my-pleasure.dk, der med hjælp fra diverse sponsorer senest har sat en  "weekend med det hele" på højkant i en konkurrence, der i høj grad er integreret med og trækker på Facebooks virale kunnen.

“Jeg vil gerne have udbredt kendskabet til bloggen, og den der fidus med at opfordre “fans” til at invitere venner er død. Folk skal have en oprigtig interesse i siden og bloggen, og det vil jeg mene, de har, når de deltager i en sådan konkurrence. De, der allerede er “fans” på Facebook, har mulighed for at tagge en ven eller veninde, som de vil have med, hvis de vinder konkurrencen,” siger Nicolai Klingenberg, der er tidligere chefredaktør på Bolig Eksklusiv.

“Når du pludselig ser, at fire eller fem bekendte selv har tagget sig i et opslag, så vil du typisk selv undersøge, hvad det er for noget, de er i gang med – er du ikke fan af bloggen, bliver du mødt af en velkommen side, som kort fortæller om, hvad bloggen handler om. Dernæst kan man tagge sig på lige fod med alle andre, og så spreder det sig ellers.”

Det er langt fra den første konkurrence, bloggeren har kastet sig ud i for at involvere læserne med hjælp fra Facebook - men erfaringen siger dog, at der skal være en præmie, der batter, før det giver  læserbonus.

“Jeg har lavet en del forskellige konkurrencer – og det handler typisk om, at brugerne skal sende et billede af noget, der har relation til konkurrencen eller et bud på hans eller hendes foretrukne kop kaffe. Det er noget, alle kaffedrikkere har en mening om. Generelt set mener jeg, at man skal gøre det nemt for brugerne, hvis de skal engagere sig – og så skal konkurrencen have en god værdi. Jeg har erfaret, at småting sjældent trækker den store interesse.”

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også