MediaWatch

JP om nye Apple-regler: "Det ligner en opblødning"

Apples nye regler er et skridt i den rigtige retning, vurderer Klaus Høeg-Hagensen, direktør for Jyllands-Posten, der i morgen deltager i et stormøde om Apple i London.

På Jyllands-Posten er direktør Klaus Høeg-Hagensen endnu ikke helt sikker på, hvordan de nye abonnementsregler fra Apple skal fortolkes, men han er umiddelbart positiv over for selskabets udmelding.

"Det er dejligt, at der tilsyneladende er en opblødning fra Apple. Det afgørende for os er i første omgang, at vi har mulighed for at tilbyde eksisterende abonnenter adgang til vores app-produkter uden at aflevere kunden hos Apple, og uden at der skal afgives fee til Apple (på 30 pct., red.), som vi læser de nye regler. Men det er med forbehold for, at de er rigtigt forstået," siger Klaus Høeg-Hagensen.

Et andet kernepunkt for Jyllands-Posten som avisudgiver er at sikre sig viden om kunderne. Den viden er nødvendig for eksempelvis at sikre gensalg og i forhold til annoncørerne.

"Som vi forstår det, må vi gerne give et tilbud på Ipad-apps på vores eget site, hvis vi giver et tilsvarende tilbud i App Store. Det, vi ikke er sikre på, er, om vi kan kræve det som forudsætning, at kunden skal give oplysninger om sig selv for at købe abonnementet. Indtil vi ved mere, kan vi ikke kommentere reglerne endeligt," siger Klaus Høeg-Hagensen og tilføjer:

"Vi deltager i et møde med andre udgivere i London i morgen for at finde ud af, hvordan reglerne skal forstås. Det afgørende er, at vi kan bevare et 'en til en-forhold' til vores kunder."

Medierne har især kritiseret Apple for, at selskabet beholder en andel på 30 pct. af salgsindtægterne fra apps, som nogle derfor har solgt via egne sites, samt at Apple har siddet på de vigtige kundeoplysninger. På disse punkter er der ifølge new media-konsulent Jon Lund nye toner, men ifølge ham betyder kravet om, at abonnementer også skal tilbydes i App Store reelt, at mange kunder vil vælge at købe deres abonnementer der. Hvis det skal være frivilligt for kunderne, om de vil videregive oplysninger om sig selv til udgiverne via App Store, kan det også true mediernes ønske om at få adgang til de oplysninger.

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs