”Apps skal tjene sig selv ind”

Fokus på nicher og korte tidshorisonter har gjort TV 2's apps til en sund forretning.
Sten Løck

"Jeg har været i telebranchen siden 1998, men det har aldrig været så sjovt og spændende som nu," lyder det entusiastisk fra Jan Hoffmann, Mobile Manager hos TV 2 NET.

Han har da også en del at glæde sig over. Sammen med kollegaen, Business Manager Jeppe Munksnæs (foto), er han ansvarlig for TV 2's apps-forretning, som siden sommeren 2009 har lanceret over 20 mobil-applikationer. Det er endnu mere bemærkelsesværdigt, at TV 2 tjener penge på apps, i modsætning til en del andre medievirksomheder.

"Vi er blevet enige med ledelsen om ikke at bruge udviklingspenge lige nu, det gør os bare dovne. Vi ønsker, at apps skal tjene sig selv ind. Det tvinger os til at tænke i de rigtige løsninger," siger Jeppe Munksnæs.

Ingen fyrtårnsprojekter
Hvad er så TV 2's app-strategi?

"Vi har fra starten lavet apps til nicher, rettet mod specifikke målgrupper og ofte i forbindelse med konkrete begivenheder. For eksempel Tour de France eller håndbold-VM,” fortæller Jan Hoffmann.

Dermed adskiller sig man fra en række andre medier, som har forsøgt sig med mere generelle apps, siger Jeppe Munksnæs.

"Det har været en helt bevidst strategi fra vores side, at vi skal undgå store fyrtårnsprojekter, hvor man prøver at presse mest muligt ned i en app. På samme måde går vi efter mange, mindre sponsorater i stedet for ét stort. Samtidig er timingen vigtig. Det gælder om at komme ud på markedet med app’en. Det kan så godt være, at der vil være brug for justeringer og forbedringer, men det ordner vi hen ad vejen, samtidig med at appen er i funktion. Der skal være plads til eksperimenter og fejl."

Tester markedet med sonder
Samtidig er man begunstiget af, at udviklingsomkostningerne per app er faldende, fordi man har en etableret skabelon at arbejde ud fra. Faktisk er det så billigt at producere apps, at man nogle gang forsøger sig med deciderede prøveballoner.

"Vi kalder det sonder, hvor vi prøver os med en ny type app og ser, hvordan markedet reagerer. Det er en billig måde at teste på," lyder det fra Jeppe Munksnæs.

Nogle gange viser det sig så, at appen ikke lever op til forventningerne, men det skal ikke gå ud over sponsoren, siger Jan Hoffmann.

"Hvis en app ikke leverer, for eksempel i form af downloads, tilbyder vi sponsoren noget nyt. Det er en vigtig regel for os, at sponsoren altid skal være tilfreds."

Høje klikrater
Sponsoratet kan antage forskellige former, for eksempel kan der være en startskærm, der fortæller, at denne app er sponsoreret af virksomhed X. Sponsoren kan også vælge at inkludere displayannoncer inde appen, og det er faktisk en god idé, siger Jeppe Munksnæs.

"Kigger man på klikraterne for displayannoncer i apps sammenlignet med mobil displayannoncering i øvrigt, at tallene væsentlig højere for apps, 0,9-2,0 mod 0,4-0,8."

Situationen er lige så tydelig, når det gælder valg af platform. Her regerer iPhone.

"Der er ingen over eller ved siden af iPhone. Android er godt nok på vej frem, men iPhone-brugerne, hvoraf mange har et næsten semi-erotisk forhold til deres telefon, er de fleste og de flittigste til at bruge apps. Også ud fra demografiske data er iPhone-brugere de mest attraktive," forklarer Jan Hoffmann.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også