Nye regler: Medier får en bid af Apple

Apple rækker hånden ud mod magasin- og avisudgiverne med deres nye abonnement-regler, men udgiverne skal ikke glæde sig for tidligt, mener Jon Lund, new media konsulent.
Tine Brødegaard Hansen

Apple har endelig løftet sløret for en ny digital abonnementsservice til magasin- og avis-apps i App Store, der fastholder selskabets andel på 30 pct. af salget, men samtidig åbner op for, at udgiverne selv kan stå for salgsarbejdet og sælge app-abonnementer uden for App Store, så de slipper for at dele indtægten med Apple.

"Vores filosofi er simpel - når Apple bringer en ny abonnent til app'en, tjener Apple en andel på 30 pct. Når udgiverne bringer en eksisterende eller ny abonnent til app'en, beholder udgiveren 100 pct., og Apple tjener ingenting," siger Steve Jobs, adm. direktør for Apple i en pressemeddelelse og tilføjer:

"Det eneste, vi beder om, er, at hvis en udgiver laver et abonnementstilbud uden for app'en, skal det samme (eller bedre) tilbud laves indeni app'en, så kunderne let kan abonnere med et enkelt klik direkte i app'en."

Skal igennem Apple
Op til Apples bebudede ændringer af abonnementsreglerne har der været en del diskussion om, hvorvidt udgiverne fremover må lade deres apps være gratis for deres printabonnenter - men det giver Apple altså grønt lys for i meddelelsen. Men medieudgivere må ikke omgå Apple ved at lade brugerne downloade en gratis medie-app i App Store, som efterfølgende kun kan betales på mediernes egne sites - betalingsmuligheden skal også findes "in-app".

"Den måde at bypass'e Apple på dur ikke længere. Hvis du gør det, risikerer du, at Apple smider dig ud af App Storen," siger selvstændig rådgiver og konsulent Jon Lund.

At abonnementsbetaling også skal være muligt i App Store, kan reelt gøre det vanskeligt for udgiverne at undgå Apples andel på 30 pct., mener Jon Lund.

"Man må gerne sælge Ipad-abonnementer fra sin eget site uden at skulle give noget til Apple. Udgiverne kan også køre egenreklamer på deres websites eller sende mails til eksisterende kunder og drive dem til salg på mediets eget site. Men hvis jeg som kunde tager min Ipad frem og går ind i App Store, skal jeg også kunne købe et abonnement dér. Og i så fald beholder Apple 30 procent. I praksis tror jeg, at langt det meste salg vil komme til at foregå gennem App Store, fordi det er så let," siger Jon Lund.

Samme holdning anlægger mediebloggeren Alan D. Mutter, som konkluderer, at Apple sandsynligvis ikke står til at miste sin andel af salgsindtægterne.

Digital aviskiosk tilladt?
Jon Lund savner svar på, om udgiverne ud over at sælge app-abonnementer på egne sites også må gå sammen om en digital aviskiosk, der måske kan true App Store.

"En digital aviskiosk kunne for eksempel være arrangeret gennem DDF (Danske Dagblades Forening, red.) og digitale piblicister - men vil udgiverne i en sådan kiosk - hvor priserne på selve Ipad-udgaverne ikke må dumpes alligevel - kunne lave andre ting, der gør det federe at købe ind der i stedet for i App Store?" spørger Jon Lund.

Udgivere kan få kundedata
Et centralt punkt for udgiverne gælder adgangen til oplysninger om de kunder, som downloader en app. Dem har Apple hidtil krævet eksklusivitet på, men nu åbner Apple op for, at oplysningerne også kan gå videre til udgiverne, skriver Apple i meddelelsen.

"Kunder, der køber et abonnement i App Store, vil få muligheden for at give udgiveren deres navn, email-adresse og postnummer, når de abonnerer," skriver Apple.

Hvordan man bruger informationerne må udgiverne selv bestemme ifølge Apple, og udgiverne kan samtidig bede kunderne om at opgive flere informationer om sig selv i App Store. Det er positivt, mener Jon Lund, omend ikke alle kunder vil vælge frivilligt at videregive oplysninger om sig selv.

"Apples nye system lægger op til, at udgiverne nu godt kan få fingre i kundedata. Både navn adresse, postnummer og flere oplysninger, sålænge kunden siger ok til det. Og det er udgivernes egen privacy policy, der kommer til at gælde. Det er også godt nyt - mange udgivere har været virkeligt bekymrede for at miste kundeforholdet," siger Jon Lund.

Apple bevarer dominans
Nyheden om Apples abonnementssystem er blevet udlagt forskelligt i de internationale medier med både positive og negative vinkler. Men Jon Lund mener ikke, at de nye regler gør op med Apples dominans over medierne.

"Apple har lanceret en model, der skal opbygge deres monopol på distributionen af nyheder, ligesom de har på musik på iTunes. Sådan et de facto-monopol bryder jeg mig ikke om, og jeg håber, at andre tablets, formentlig med Android i spidsen, vil kunne give noget konkurrence. Men monopolkonstruktionen har dog nogle udveje, som er godt nyt for aviser og magasiner. En åbenhed, der gør det muligt at give printabonnenter gratis adgang, sælge abonnementer uden om Apples App Store-kiosk og at bevare kundeforholdet til deres abonnenter. I hvert fald hvis Apples seneste udmelding står til troende," siger Jon Lund.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også