Delte meninger om EB's annoncenetværk

Hverken Ekstra Bladet eller B.T. kan få armene ned over annoncentværket PBT Network, som Ekstra Bladet og Ebay har etableret, men andre er mere skeptiske.
Louise Reseke

Højst usædvanligt gik de to ærkerivaler Ekstra Bladet og B.T. i samarbejde om annoncekroner, da man onsdag meddelte, at bt.dk og sporten.dk nu er en del af annoncenetværket, PBT (predictive behavioral targeting) Network, som Ekstra Bladet og Ebay har etableret.

"B.T. er en naturlig del af den udvidelse, vi gerne vil have, og både bt.dk. og sporten.dk supplerer netværket godt i forhold til brugerprofil, der er nogenlunde den samme, og på volumen," siger internetchef Peter Strøhemann, Ekstra Bladet Salg.

"Vores reach bliver meget større, og fordi vi er et lille land, nytter det ikke noget, at vi slider på de samme annoncører, vi er nødt til at lave samarbejder for at få kritisk masse. Det er en fordel for alle - ikke mindst for annoncørerne, der undgår dobbeltdækning og samtidig får mulighed for kun at skulle henvende sig ét sted for at få en dækkende kampagne ud til en meget veldefineret målgruppe," siger Peter Strøhemann, der gerne ser netværket udvidet yderligere.

Peter Strøhemann tror på, at PBT Network fremover vil komme til at tegne sig for 30 procent af Ekstra Bladets bannerannoncering - og er med de første erfaringer i hus stærkt optimistisk.

"Vores målsætning i de første måneder er nået til fulde. Erfaringerne viser, at annoncørerne får meget mere effektive kampagner, og markedet har taget rigtig godt imod det."

IUM: Hvor er det unikke
Hos mediabureauet IUM er Interactive Planning Buying Director Anders Larsen knap så begejstret. Han efterlyser flere cases og en mere konkret forklaring på, hvad Ekstra Bladets løsning kan inden for feltet behavorial targeting, som er bedre end det, andre spillere på den bane tilbyder.

"Vi har afprøvet netværket et par gange, men vores erfaring er ikke, at det giver meget mere end andre løsninger. Jeg savner flere cases og en bedre forklaring på, hvad det er, annoncørerne får her, som de ikke får andre steder, og som berettiger til prissætningen, der er cirka dobbelt op," siger Anders Larsen.

"På mig virker det som et træk, der er en anelse defensivt. Ekstra Bladet har ladet sig inspirere af de mange andre lignende netværk, der findes, som f.eks. Specifik Media tilbyder, og har tænkt, at det tilbud må vi også have."

PBT Network er udviklet og baseret på et system fra nugg.ad, som også Berlingske for nylig har skudt et annoncenetværk i gang med. På TV 2 har man også flirtet med nugg.ad - men her er man ikke helt overbevist om kvaliteterne.

"Systemet er baseret på et spørgeskema og på brugeradfærd, og vi ser helst et system, der er baseret på ren brugeradfærd," siger Jan Vetlov, salgschef hos TV 2 NET, der også har forhandlet med Ekstra Bladet om at komme med i PBT Network, men foreløbig uden at kunne blive enige og samarbejdet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også