IUM: Nyt Berlingske kan få problemer

Berlingske Tidendes relancering om cirka en uge kan betyde tab af kernelæsere, og især app-strategien er problematisk, vurderer mediabureauet IUM.
MediaWatch

"Spændende forandring" og "gode tiltag" lyder vurderingen af Berlingske Tidendes relancering, der træder i kraft om en uges tid, fra mediabureauet IUM, som alligevel drypper malurt i bægeret.

"Vi ser også en risiko for, at Berlingske gennem denne relancering kan miste kernelæsere, som det var tilfældet, da de gik fra broadsheet til tabloidformat i august 2006. Dengang faldt læsertallene, og der gik omkring et år, før det tabte var genvundet," siger Heidi Schoszarzek, print planner hos IUM på mediabureauets blog, Frontbox.

Hun peger dog også på, at det kan styrke Berlingske annoncemæssigt, hvis avisen får tiltrukket en yngre, erhversaktive og købekraftig målgruppe, når relanceringen er en realitet. På lang sigt lyder dommen fra mediabureauet, at relanceringen kan give en positiv effekt, men indtil da vil de månedlige læsertal fra Gallup blive fulgt tæt, lyder det.

Digitalt efterslæb
Også på online-området mener IUM's Anders Larsen, interactive planning buying director, at der er grund til at hilse forandringerne velkomne.

“Vi glæder os til at følge med i, om det mere rene look og skarpere redaktionelle linje på sitet kommer til at give Berlingske et boost i såvel trafik som kvalitet. De seneste år har Berlingske kæmpet med at hente nye brugere, og i november 2010 havde sitet samme antal brugere som i samme måned 2008," siger han til Frontbox.

Han har også ros til Berlingskes applikationsstrategi, men ser flere huller med hensyn til finansiering, fordi app'en er gratis for abonnenter.

"Vi tror mere på en partnerskabstrategi, hvor annoncørerne køber ejerskab af de forskellige applikationer mod, at de giver deres kunder adgang til indholdet gratis. Hvem der får ret, må tiden vise.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også