Apps: Salgsdyk skræmmer ikke bladgiganter

Optimismen er intakt hos Aller Media og Egmont, når det gælder salg af magasin-apps til Ipad, selvom flere internationale titler melder om faldende salg. Aller tror på Ipad-forretning i 2011.
Tine Brødegaard Hansen

Hverken den adm. direktør i Aller Media eller i Egmont Magasiner har fået kolde fødder, når det gælder lancering af magasin-apps, selvom meldingerne lyder på dalende salg for flere internationale magasintitler siden lanceringen. Det gælder f.eks. Bonniers 'Illustreret Videnskab' samt magasiner som 'Wired' og 'Vanity Fair' i USA.

"Vi har noteret os den udvikling, og vi betragter det som et modenhedsspørgsmål. Magasiner på Ipad eller tablets er endnu på kravle-stadiet, men der eksperimenteres på livet løs og på et tidspunkt skal det nok lykkes at få brugerne til at tage magasin-indhold til sig på denne platform," siger Pål Thore Krosby, adm. direktør for Aller Media.

Træerne vokser ikke ind i himlen
Heller ikke i Egmont Magasiner, er adm. direktør Torsten Bjerre Rasmussens interesse for Ipad blevet afkølet af det dalende app-salg.

"Nej, vi har tidligere set tal, der indikerede et fald efter nyhedens interesse over de første lanceringer. Vi er gået ind i udviklingen med en forventning om et stort kommercielt potentiale, men i de næste måneder og måske næste år vokser træerne ikke ind i himlen," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Test og lær
Derfor er strategien at indsamle erfaringer fra de første lanceringer på Ipad, der tæller 'BoNytt' og 'Mann' i Norge samt 'Euroman' i Danmark.

"Vi har pæne forventninger til salget af Euroman-app'en. Målgruppen og produktet passer godt til Ipad, og det er en god måde at få erfaringer med markedet på, lige som vi også får i Norge og er på vej med i Sverige," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Den strategi genfindes hos Aller, som har lanceret kvindemagasinet 'Henne' på Ipad i Norge.

"Henne på Ipad er en test, men en egentlig udrulning i flere Aller-lande afventer en større udbredelse af Ipads eller tablets. Desuden arbejder vi intenst med at få etableret en tilfredsstillende forrretningsmodel omkring tablets. Det gør vi i NDMI-regi (Nordic Digital Magazine Initiative, red.) sammen med Bonnier og Egmont. Det er ikke et mål for os at være first mover, når de digitale forretningsmodeller er usikre, vi lægger større vægt på at være prepared mover," siger Pål Thore Krosby.

Forretning på Ipad i år
Han regner med, at Ipad-markedet for alvor rykker i Danmark i år.

"Danmark er sammen med de øvrige nordiske lande meget digitalt modne, og der tales om en udbredelse af Ipad i Danmark på omkring 500.000 stykker allerede i år. Hvis det holder stik, er der potentiale for at lave forretning på denne platform allerede i løbet af 2011."

En af de store hurdler for salget af magasin-apps er, at det ikke er muligt at abonnere over en længere periode på magasin-apps, så nye udgaver automatisk downloades på Ipad, når de udkomme. Læserne skal selv tilvælge magasinet aktivt udgave for udgave. Det er en af de områder, som Aller håber på vil blive udbedret.

"Convenience er en meget vigtig faktor og naturligvis skal man kunne modtage sine magasiner automatisk også på denne platform," siger Pål Thore Krosby.

Det lægger også Torsten Bjerre Rasmussen vægt på, hvis magasin-apps til Ipad og andre tablets for alvor skal gribe om sig.

"Vi har interesse i at få et abonnementssystem, hvor vi ved, hvem kunderne er ligesom i printverdenen, og jeg håber, at udviklingen ender der, for det vil øge mediernes investeringslyst," siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Pris afgør ikke alene app-succes
Alle landets tre store magasinudgivere, der også inkluderer Bonnier, satser på en prisstrategi, hvor magasin-app er lige så dyre som det trykte magasin. I USA, hvor de printmagasinerne sælges til meget lave priser, fordi de primært er annoncefinansierede, er app'en tilmed dyrere i visse tilfælde.

Men Allers Pål Thore Krosby mener ikke, at prisen i sig selv kan afgøre, om magasin-apps overlever eller forgår.

"Det optimale prisniveau er det foreløbig ingen, som kender, så alle aktører bliver nødt til at prøve sig frem. Det kan godt være, at salget af magasin-apps vil kunne øges, hvis prisen sænkes, men jeg tror, det er lige så afgørende, om det digitale produkt indeholder andre eller flere oplevelser end print-produktet," siger Pål Thore Krosby.

Social lukkethed hindrer app-vækst
Men prisen er sammen med den manglende mulighed for deling af indhold en af de største barrierer for magasinapplikationernes vej til kundernes Ipads og andre tablets, ifølge Jon Lund, der rårdgiver om nye medier som selvstændig konsulent.

"Ipad-magasinerne er deres egne små øer, hvor indholdet lever isoleret, gemt bort bag app'ens beskyttende mure. Og der er ingen udgange til den store digitale verden. Ingen udvekslingskanaler, ingen "tweet this" eller "del på Facebook". Og heller ingen kommentarfelter. Faktisk virker det, som om al samtale er forbudt. "Shhh – her læses!" er holdningen fra printmediernes massemedielle højborge," skriver han i et indlæg på kforum.dk og tilføjer, at Wired satser på at integrere sociale medier i deres app.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også