FDIM: Onlineomsætning på tre mia kr.

Internetmediernes omsætning voksede 11 procent i tredje kvartal, og hele 2010 lander på over tre mia. kr. spår FDIM.
MediaWatch

Omsætningen i bannerannoncer nåede 256 millioner kroner i tredje kvartal og FDIM forudser, at markedet for online annoncering når godt over tre milliarder kroner i 2010, oplyser brancheforeningen FDIM.

Omsætningen på bannerområdet er det største 3. kvartal nogensinde. Generelt tegner 2010 til at blive et godt år for internetmedierne selvom vækstraterne er noget lavere end før den finansielle afmatning satte ind.

”Vi forventer en samlet omsætning på internettet på over tre milliarder kroner når 2010 er gjort op. Det kan vi kun glæde os over på et annoncemarked, der har været presset generelt,” siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.

Til sammenligning er den samlede foreløbige omsætning på online annoncering efter tre kvartaler i 2010 9 procent højere end efter de tre første kvartaler i 2009.

Vækst på markedspladser
Den største del af væksten er sket inden for generel bannerannoncering, men der er også stor stigning inden for ”Markedspladser”, som omfatter rubrikannoncer, telefonbøger på nettet, auktioner, job og andre lignende kategorier. Her er væksten over 6 procent sammenlignet med sidste år og kategorien når op på knap 194 millioner kroner.

En del af markedspladser er jobannonceomsætningen som FDIM offentliggør selvstændigt. Jobomsætningen tegner sig for små 50 millioner kroner hvilket er en vækst på 38 procent. Det er vigtigt at bemærke at jobomsætningen er påvirket af en større indberetningsprocent end tidligere.

”Jobmarkedet har været hårdt ramt at finanskrisen. Derfor er det glædeligt at se den positive udvikling på det område. Selv uden den større indberetningsprocent er væksten god,” siger Morten Helveg Petersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også