Bureauer: Mobilt gennembrud i gang

Mobilmarketing står foran heftig vækst i 2011, men det er småt med både kompetencer og strategi hos annoncørerne, vurderer to mediebureauer.
Sten Løck

Hele 50 procent af annoncørerne forventer at give sig af med mobilmarketing i 2011, mod kun 26 procent året. Det fortæller den nye Trendanalyse fra TNS Gallup, hvor man har spurgt de 450 største annoncører i Danmark om deres forventninger til medieindkøb i det nye år.

Men det er paradoksalt, at annoncørerne samtidig ikke er klædt på til at håndtere det nye område, siger administrerende direktør Martin Ove Rasmussen fra Mindshare, som har været Gallups samarbejdspartner i Trendanalysen.

"To tredjedele af dem, som vil lave noget mobilt i 2011, har ikke nogen særskilt strategi. Den største barriere i det hele taget er den manglende viden internt i virksomhederne. Man ved langt fra nok om redskaber og effekt," siger han.

Bannere eller apps?
Manglen på strategisk retning ses også i annoncørernes valg af virkemidler, fortæller Martin Ove Rasmussen.

"Adspurgt hvad man konkret vil foretage sig, svarer de fleste sms-koder eller applikationer. To vidt forskellige metoder uden den store sammenhæng. Hvor den ene er lavpraktisk og velkendt, mens applikationer er det nye, hotte, man har hørt om," siger han.

Dermed overser annoncørerne nogle af de mest oplagte metoder inden for mobil markedsføring, mener Martin Ove Rasmussen.

"Hvad virkelig er relevant, er aktiviteter som bannerannoncering og søgeordsannoncering på mobilnettet. Det er en naturlig forlængelse af aktiviteterne på det traditionelle internet, og det ville være en god idé at starte her. På samme måde som det formentlig er en god idé at starte med en mobiludgave af ens hjemmeside i stedet for at starte med at lave en mobilapplikation."

Applikationer, eller apps, er ganske vist et spændende område, men det er ikke her, man skal starte, virksomhedernes manglende parathed taget i betragtning.

"Det er meget nemmere at købe reklamer," siger Martin Ove Rasmussen."

Sker ikke meget på bannersiden
Hos mediebureauet IUM har man mere tiltro til apps.

"Der sker ikke så meget på bannersiden. De fleste penge går til apps, alle snakker apps. Det er primært annoncører, som laver egne apps. Det er interessant skred inden for marketing, fra push til pull, hvor annoncørerne nu skal tiltrække folk," fortæller Head of Interactive, Christian Strand.

De to bureaudirektører er til gengæld enige om, at vi i øjeblikket er vidne til et mobilt gennembrud.

"Udviklingen er allerede i fuld gang. Der var sket en slags mentalt skred efter sommerferien, og der har været masser af aktivitet i efteråret," siger Christian Strand fra IUM.

Også hos Mindshare ser man markant vækst.

"En stigende del af trafikken kommer fra det mobile. Ved udgangen af 2010 vil der være godt en million smartphones i Danmark. Over halvdelen af dem vil være Apple eller Android. Det betyder, at både penetrationen og teknologien nu er til stede," siger Martin Ove Rasmussen.

Nokia mangler sex
Den anden halve million smartphones er mestendels telefoner fra Nokia, verdens største mobilproducent, men den platform tror bureaudirektøren ikke på.

"Jeg tror bare ikke, Nokia får fat. Det er for usexet."

Kollegaen fra IUM er enig:

"Mobilt har været næsten ensbetydende med Iphone, men der kommer flere og flere Android-telefoner. Ud fra de fleste målgruper vil det give rigtig god mening at tænke i begge platforme, og måske endda starte med Android. Så er der også Windows Phone 7, en ny spiller, som på sigt kan få betydning. Nokia ser jeg ikke rigtigt flyve," siger Christian Strand.

En anden platform, der aktuelt er i vælten, er Ipad og lignende tavle-computere, men for annoncører er den ikke særlig interessant.

"Det er et nichefænomen, ikke et gennembrud som vi ser på det mobile. Der findes måske 40.000 Ipads på det danske marked, det er ikke kritisk masse," lyder det fra Martin Ove Rasmussen.

Hvorfor ser man så medier som for eksempel de store dagblade strømme til Ipad-platformen?

"Desperation," lyder det fra bureaudirektøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også