Nyt site til gadget-glade kvinder

Elektronista.dk er navnet på et nyt netmedie til kvinder - og mænd - med interesse for teknologi, lækre gadgets og sladder fra den digitale verden.
MediaWatch

Mange kvinder er vilde med smartphones, Ipads og andre digitale gadgets og vil gerne vide mere om teknologi, men bliver overset af de eksisterende medier.

Det mener Christiane Vejlø, der står bag det nye site elektronista.dk, som har til formål at få især kvinder til at føle sig velkomne. Derudover driver hun konsulentvirksomheden But-Why.

Den engelske version af sitet, elektronistamag.com, har fået brugere fra 67 lande siden lanceringen i april i år. Den danske version gik i luften i december.

"Jeg er ikke stødt på noget teknologisite, der formår at inkludere voksne kvinder. Enten føler de sig overset eller talt ned til. Mange nuværende sites har meget fokus på tekniske specifikationer og bits and bytes. Andre i udlandet går direkte på kvinderne i ekstremt feminine rammer. Vi har fokus på livsstilen, design og glæden ved teknologien samt kulturen omkring det, noget som i høj grad tiltaler vores målgruppe," siger Christiane Vejlø, som mener, at Elektronista-sitet er det første af sin slags.

Ofte bliver kvinder nemlig præsenteret for "pink mobiltelefoner og blomstrede lap tops", når producenter, annoncører og medier prøver at vække deres interesse, mener Christiane Vejlø.

Ud over sin egen arbejdskraft trækker hun på forskellige freelancere og har ambitioner om at inddrage læserne som indholdsproducenter med tips og input.

Sponsorater og partnerskaber
Ifølge Christiane Vejlø, skal finansieringen primært komme fra kommercielle partnerskaber i form af sponsorater af hele eller dele af sitet eller særskilte indhold.

Derudover ser hun også muligheder for indholdspartnerskaber.

"Digital livsstil er et område både kvinder og mænd gerne vil læse om. I Elektronista-universet bliver emnet kommunikeret, så læseren ikke behøver være ekspert. Vores indhold kan derfor med fordel indgå i livsstilsmagasiner og sektioner, som ikke normal har fokus på teknologi," siger Christiane Vejlø.

Rapporter og workshops om målgruppen
I takt med, at antallet af abonnenter på nyhedsbrevet vokser, får redaktionen adgang til viden om den teknologi-interesserede kvindemålgruppe, som Christiane Vejlø påtænker at formidle i rapporter og workshops.

Baggrunden for ideen om de to elektronista-sites var e-bogen 'Elektronista eller Elektronot', som Christiane Vejlø skrev tidligere på året. Den bygger på interview, forkusgrupper og observationer af over 300 kvinder i alderen 20-65 år og opstiller tre typer kvindelige teknologiforbrugere.

Christiane Vejlø forventer, at sitets læsere vil være at finde blandt de 30 pct. særligt teknologi-interesserede kvinder, som blev defineret i bogen, men også blandt de mere teknologi-nysgerrige mænd og kvinder.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også