Apple ødelægger mediers app'etit

Apples store bid af indtægterne fra salg af avis- eller magasin-apps, dæmper mediernes lyst til at investere i udviklingen af apps, siger ekspert og mediechefer.
MediaWatch

Apples "ublu" priser, der betyder, at medierne skal aflevere en tredjedel af deres indtægter fra deres apps-salg, er til skade for udviklingen af apps.

Det siger medieanalytiker Henrik Schultz til Politiken.

Børsens ansv. chefredaktør Leif Beck Fallesen mener ligeledes, at Apples afgifter begrænser mediernes mulighed for at udvikle deres apps.

Ud over Apples andel af indtægterne, skal dagbladene også selv aflevere fuld moms af app-salget, mens bladsalget af de trykte aviser er fritaget for moms.

Stig Ørskov, direktør i JP/Politikens Hus håber, at Googles Android vil presse Apples honorarer ned, når konkurrencen styrkes, men han anerkender, at det er fair at betale for at bruge en platform, "som har et unikt, effektivt og velfungerende betalingssystem".

Lige som Berlingske Medias redaktionelle udviklingschef Pernille Tranberg mener han, at et yderligere problem hos Apple er, at selskabet beholder oplysningerne om de kunder, der køber apps. Kundekendskabet er et vigtigt instrument for, at medierne kan forsøge at sælge flere produkter og abonnementer.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også