Anmeldelse: Solid start for FinansWatch

Jyllands-Postens nye abonnementsbaserede branchesite 'FinansWatch' tegner godt - men hvor er grafikken og de levende billeder, skriver anmelder Flemming Højbo.
Flemming Højbo

Anmeldelsen er skrevet af Flemming Højbo, communication partner, Nordea, og tidligere chefredaktør og direktør på Berlingskes Nyhedsmagsin, erhvervsreporter på Børsen og før da på Jyllands-Posten.


Kender du det? Du hører om nogen, der har fået en rigtig god ide, og din første tanke er: ja, da – selvfølgelig, det er jo oplagt. Sådan er der vist ret mange, der har tænkt om finanswatch.dk. For det er jo oplagt. Når nu nogle af de mest succesfulde nyhedsmedier tilsyneladende er nichemedier på nettet, så må et dedikeret nyhedssite om og for finanssektoren være et oplagt projekt.

Der er i hvert fald noget volumen at arbejde med. Finanssektoren beskæftiger omkring 65.000 medarbejdere i Danmark. Den består af godt 300 virksomheder, store som små landet rundt. Hundrede tusinder af danskere er medejere af branchen, alene landets største bank, Danske Bank, har 326.000 aktionærer. Finansvirksomhederne på fondsbørsen, OMX Copenhagen, udgør godt 28 pct. af aktiemarkedets værdi..

Og der et væld af gode finanshistorier at fortælle. Finanskrisen har i særlig grad sat søgelyset på sektoren her og der og alle vegne. Men med det regnvejr af nye reguleringer, der driver ind over finanssektoren i de kommende år, så tyder det ikke på, at strømmen af nyheder vil tørre ud. Tværtimod.

Kvalitetsmedier løfter finanssektoren
Så Finanswatch står i en ret gunstig startposition. Og når Trygs koncernchef Stine Bosse byder Finanswatch velkommen, i øvrigt i en klumme i det nye medie, så udtrykker hun uden tvivl noget, som rigtig mange i finanssektoren er enig med hende i. Ikke fordi de forventer et nyt medie, der blot er mikrofonholdere for dem. Og ikke fordi der mangler finansstof i aviserne, på nyhedsbureauerne eller i nyhedsbreve. Men fordi de gerne vil have dedikeret og indsigtsfuld finansjournalistik.

Og, ja, det kan, det må og det skal også være kritisk journalistik. Kvalitetsmedier og god journalistik er kun med til at løfte erhvervslivet. Eks. har Financial Times og Reuters uden tvivl været med til at udvikle finansmiljøet i London City, og Wall Street er blevet påvirket af Bloomberg eller Wall Street Journal. At du også herhjemme både kan skrive de kritiske, indsigtsfulde historier og samtidig vinde respekt i store dele af finanssektoren, det er bevist af nogle af de skarpeste finansjournalister i de sidste årtier som bl.a. Knud Reckweg, Jens Chr. Hansen, Steen Rosenbak.

En god historie til aktuaren
Aktuarer, kapitalforvaltere, dealere, bankrådgivere – de har det som alle andre: de vil også læse en god historie. Hvis den er væsentlig, relevant, godt fortalt, altså et resultat af godt journalistisk håndværk
Kan Finanswatch så score på de gode muligheder, som de har? For én ting er, at markedet og mulighederne er der, noget ganske andet er at levere, og blive ved med at levere, og én gang til – igen og igen.

Efter have været på banen i godt en uge, så tegner det til en solid start for Finanswatch. Der bliver pumpet masser af energi og virkelyst ind på nyhedssitet. En lind strøm af nyheder, nogle af egen produktion andre fra samarbejdspartnere og konkurrenter. De oplagte begivenheder bliver dækket godt og grundigt: Bank Trelleborg-dommen, Finansrådets årsmøde etc.

Hvad er profilen?
Hvad der skal få Finanswatch til at skille sig ud og give mediet sin egenart er endnu uklart. Naturligt nok. For en nyfødt baby har endnu ikke fået sin profil, sine karaktertræk. Omvendt så har det nye medie heller ikke oceaner af tid til at træde i karakter. Selv om tålmodighed også kan være dyd for en bankmand, så bliver han ikke ved med at klikke ind på Finanswatch.dk eller åbne sin nyhedsmail fra sitet, hvis ikke det står tindrende klart som en stjerne på frostklar decemberhimmel, hvad sitet tilfører af ekstra værdi.

En fare er, at finanssektoren som niche er så stor, at Finanswatchs historier bliver for brede, for generelle til finanssektoren selv. Så det, der så klart er sitets fordel, volumen i marked og i antal historier, kan blive til en ulempe – ja, ligefrem en blokering. Måske vejen frem er en klar opdeling af stoffet, også grafisk, i flere nicheer inden for den store niche: skadesforsikring, livs- og pensionsforsikring, kapitalforvaltning, private banking etc. Men det kræver relativt store ressourcer i form af detailkendskab og et veludvklet kildenet.

Hellere en graf end tusinde ord
Et løft af form og design fra det nu noget traditionelle og tunge til et lysere og mere varieret udtryk vil styrke sitet. Grafik ville pynte på og løfte sitet. Om nogen kommunikerer målgruppen med grafer og søjler. Om noget så kan en enkelt akse udtrykke mere end tusinde ord.
Finansstof i 2010 er også fotos og video. I konkurrencen med de mere etablerede netmedier, er det svært at forestille sig, at Finanswatch kan slippe uden om at opprioritere billeddækningen og arbejde med videointerviews og – reportager.

Mulighederne er store. Forventninger høje. Og det må kunne lykkes. Med den entusiasme, som redaktionen lægger ud med, og med den publicistiske erfaring og ekspertise, som ejerne bagved ligger inde med.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også