Magasiner har få Facebook-fans

Med én enkelt undtagelse er fan-tallene ikke overvældende, når man ser på Facebook-siderne for titlerne fra Aller, Bonnier og Egmont.
Tine Brødegaard Hansen

Opdateret. Magasinerne fra de tre største udgivere Bonnier Publications, Aller Media og Egmont er massivt til stede på Facebook, men endnu resulterer det ikke i et overvældende antal fans eller medlemmer.

Undtagelsen er dog Benjamins 'M!', der med 67.312 fans har suverænt mest succes med at få læserne i tale via Facebook-kanalen.

Der er langt ned til magasinet på andenpladsen - her ligger Aller Medias 'Vi Unge' med godt 25.000 fans.

Tredje- og fjerdeplads indtages af glittede magasiner: Allers 'Elle' (8.759) og Benjamins 'Woman' (7.969 fans).

Generelt halter tallene noget efter Norge, hvor Bonniers boligmagasin 'BoligPluss' eksempelvis har 15.000 fans på Facebook og mandemagasinet 'FHM' kan prale af 21.000 fans - men altså igen med danske M! som undtagelsen, der bekræfter reglen.

Benjamin bedst samlet set
Det er titlerne i Bonnier-datterselskabet Benjamin Media, som samlet kommer flottest ud af sammenligningen, der ikke tager hensyn til tidspunkt for oprettelse, eller om siden er oprettet som en gruppe eller som en åben Facebook-side.

Også fire ud af de seks titler fra Egmont, vi har set på, har over 1000 fans. Men 'Eurowomans' næsten 7000 fans falder til cirka 2.700 for 'Euroman', der har næstflest fans blandt Egmont-magasinerne.

I alt kommer seks Bonnier-titler over de 1000 fans, mens Allers magasiner, ud over Vi Unge og Elle, ikke gør meget væsen af sig på Facebook.

Når det gælder ugebladene har Egmonts 'Alt for damerne' flest fans (5137). Det er langt flere end Allers 'Ude og hjemme' (3597) på andenpladsen samt konkurrenten 'Feminas' 1.644 fans.

Se den samlede liste sidst i artiklen.


FAKTA: Bonniers Facebook-tips
På Bonniers pressesite opsummerer BoligPluss' webansvarlige seks tips til at lykkes med en facebookside, de lyder som følger:

1. Siden skal være åben - ikke en lukket gruppe.
2. Brug konkurrencer med gode præmier til at tiltrække opmærksomhed.
3. Publicer dagligt relevant indhold. Det giver brugerne en følelse af, at de går glip af noget, hvis de ikke følger med. Tal samme sprog som læserne og forsøg ikke at sælge magasinet, skriv hellere som om du tipper en god ven.
4. Link til eget site på Facebooksiden ved hvert indlæg, der relaterer sig til magasinet. Boligpluss.no får mere trafik fra Facebook end fra søgemaskinerne.
5. Kommuniker med brugerne. Svar hurtigt på spørgsmål, især hvis de er kritiske. Lav konkurrencer hvor læserne kan bidrage med noget, for eksempel billeder af deres bedste tips til julepynt og brug dem til en 'læsernes bedste tips'-artikel på sitet.
6. Vær flere om at arbejde med Facebooksiden. En person kan ikke stå for al aktivitet. Boligpluss fordeler arbejdet således, at produktcheferne tager sig af at poste konkurrencer og kontakte vindere. Netjournalisterne tipper om indhold på boligpluss.no, mens chefredaktører og redaktionen svarer på spørgsmål fra læserne.

Kilde: Bonnier

 

FAKTA: Antal Facebook-fans for magasiner og ugeblade (per 22.11.10)

Bonnier Publications
M!: 67.312
Woman: 7.969
Costume: 6.241
Boligmagasinet: 4.329
Vmax: 3.198
I Form: 2.553
Bo Bedre: 1.729
Bilmagasinet: 850
Komputer for alle: 658
Illustreret Videnskab: 657
Penge & Privatøkonomi: 389
BoligPlus: 140
Aktiv Træning: 111


Egmont Magasiner
Eurowoman: 6.950
Euroman: 2.629
Rum: 1.607
Sirene: 1.260
Fit Living: 549
Vi Forældre: 125

Aller Media
Vi Unge: 25.323 (tal per 29.11.10)
Elle
: 8.759
Mad! : 930
Tidens Kvinder: 764
Isabellas: 321
Mad og Bolig: 77
Antik & Auktion: 63

Ugebladenes fans/gruppemedlemmer
Alt for damerne: 5.167
Ude og hjemme: 3.597
Billed Bladet: 1.980
Femina: 1.644
Familie Journal: 1.415
Hjemmet: 1.182
Kig Ind: 925
Se og hør: 866
Hendes Verden: 496
Her og nu: 159

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også