Drøje hug til minister for mediestøtte-nøl

Vi taber både annoncekroner og de unge på gulvet, lyder det fra flere online aktører i kølvandet på Per Stig Møllers melding om nul støtte til netmedier nu og her.
Louise Reseke

Skuffelsen står bøjet i bits og bytes hos flere danske online aktører - efter gårsdagens melding fra kulturminister Per Stig Møller (K), der på Fagfestival i Odense sagde, at netmedierne ikke skal regne med mediestøttemuligheder i denne folketingssamling.

"Meldingen er overraskende og skuffende. Den udstiller en snart 70-årig, teknologiforskrækket og reformangst kulturminister, som vælgerne uden tvivl og forhåbentlig afsætter ved det forestående valg. Den altid selvbevidste herre håber - ved at favorisere sine venner blandt dagblade og på bekostning af lighedsideal og miljøvenlig teknologi - at få et pænt eftermæle men glemmer, at det vil blive skrevet online," siger Rasmus Nielsen, der er iværksætter, grundlægger og ejer af Altinget.dk

Også hos brancheorganisationen Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) er man mere eller mindre målløse over kulturministerens udspil - eller mangel på samme.

"Det er en meget overraskende og besynderlig udmelding. Det er åbenlyst for alle aktører i mediebranchen, at der er et hul i mediestøtten, der handler om internetmedierne. Mediestøtten er blandt andet skabt for at understøtte demokratiet, og set i det lys, er udmeldingen især et problem i forhold til de unge, fordi de er på de digitale platforme - ikke printmedierne," siger bestyrelsesformand for FDIM, Christian Peytz, der ikke giver meget for, at kultuministerens argument om at udskyde den mindre justering af støtten, der var ventet, for ikke at "forudskikke", hvad der skal ske.

"Det kan ikke vente. Man skal ikke jappe en ny mediestøtteordning igennem, men Anker Brink Lunds rapport er allerede 14 måneder gammel, og man taber vigtigt momentum - tiden går i internetsammenhæng rigtig, rigtig hurtigt," siger Christian Peytz.

Direktør i FDIM og tidligere medlem af Folketinget for De Radikale, Morten Helveg Petersen, er ikke bare skuffet over kulturministeren - men langer også ud efter regeringen.

"Inden for den sidste uge har branchen oplevet en erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), der meldte afbud til sit besøg på New Media Days, og nu har vi så en kulturminister, der sparker mediestøttedebatten til hjørne. Det er et meget uheldigt signal til dem, der skal skabe fremtidens vækst, det er synd, og det i blafrende modstrid med regeringens officielle politik," siger Morten Helveg Petersen.

"Jeg savner en regering og en kulturminister, der kommer ind i kampen her. Hver dag, man venter, er en mulighed, der går tabt. Google sidder på 40 procent af den danske annonceomsætning og jo længere tid, der går, jo flere annoncekroner ryger der ud af landet. Regeringen påtager sig et stort ansvar ved sin laden stå til," siger Morten Helveg Petersen.

Brug det politiske flertal
Også Rasmus Nielsen mener at der er brug for handling - og kommer den ikke fra kulturministeriet må andre presse på.

"Det store regeringsparti og Dansk Folkepartis formand for Folketingets Kulturudvalg bør efter min opfattelse i et samråd inden jul opfordre kulturministeren til i denne folketingssamling at fremlægge de blandt et politisk flertal ønskede forslag til omfordeling af mediestøtte efter det lighedsprincip, der er styrende for hele det danske samfund," siger Rasmus Nielsen.

Christian Peytz appellerer ligeledes til, at staten hurtigst muligt planter en gulerod foran næsen på både etablerede medier og medie-iværksættere, der kan sætte skub i den digitale medieudvikling.

"Hvor er incitamentet for de store dagblade til at arbejde med at udvikle indhold til f.eks. de pc tablets, der lige om lidt vil ligge på folks sofaborde? Ved at vente fastholder man de etablerede medier i en forretningsmodel, hvor kunderne bliver ældre og ældre," siger Christian Peytz, der selv foreslår, at man f.eks. tildeler dobbelt distributionsstøtte til digitalt distribuerede abonnementer.

"Det vil kunne sætte skub i en udvikling, hvor mediehusene får et incitament til f.eks. at arbejde med flere daglige opdateringer af avisen - så folk, når de kommer hjem fra arbejde, f.eks. kan have en dugfrisk Politiken liggende, der venter på deres tablet," siger Christian Peytz, der ikke kun er bekymret for innovationen i de etablerede medier, men også blandt de nye.

"Samtidig understøtter man ikke den underskov af innovative kræfter med lyst til at skabe nye medier på de digitale platforme, fordi de er henvist til at fungere efter markedsmekanismerne," siger Christian Peytz, der nævner bold.dk som et af de succesrige eksempler på et iværksætter-medie, men:

"Det er altså ikke noget guldrandet forretning, og det er endda et meget populært stofområde. Så snart man går længere ned i nicherne, er det stort set umuligt at skabe en skabe en forretning baseret på kvalitetsindhold, og det har vi brug for, at nogen gør af hensyn til de kommende generationer. Det er dybt problematisk, at kulturministeren ikke har erkendt det," siger Christian Peytz.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også