Nicheaviser er Ipad-skeptiske

Hverken på Kristeligt Dagblad eller Information falder man i svime over Ipaden. Men får den, eller andre tablets, nok medvind, er begge aviser klar.
Tine Brødegaard Hansen

Indtil videre har avismarkedets store spillere buldret om Ipad-apps. Men fra Information og Kristeligt Dagblad er meldingen nærmest "ro på". Her ligger ingen fikse og færdige Ipad-planer i skuffen, men så snart det betaler sig, vil begge aviser lancere tablet-versioner. Og det gør de klogt i, mener to iagttagere af iPad-markedet.

Ikke 'firstmover'
"I det sekund der er økonomi i at lave en Ipad-version, så gør vi det," siger Hans-Christian Kock, salgs- og marketingdirektør på Kristeligt Dagblad og tilføjer:

"Kristeligt Dagblad skal ikke være first-mover på den platform. Teknologien bag avisens hjemmesider bliver lavet i et mediehus, der gør, at vi vil kunne rykke hurtigt, hvis der er brug for det, men pt. vælger vi at se tiden an."

Berlingske Business udkommer som Ipad-app, JP/Politikens Hus er på vej med et par Ipad-apps før jul og Børsen er også snart klar med en udgave, der kan læses på iPad, fremgår det af Børsen onsdag.

Platformen er ikke afgørende
Hans-Christian Kock sagtens forstå, at "business-segmentet er interessant for medierne". Så længe en ny platform kan finansiere kvalitetsjournalistik og giver mulighed for den fordybelse Kristeligt Dagblad kræver, er det underordnet om platformen hedder papir, web, eller i en smart-reader version, tilføjer Hans-Christian Kock.

Og flere af avisenes læsere er Ipad-klar.

"Vi har haft forespørgsler, og der er klart noget, som en del af vores læsere vil efterspørge, hvis, Ipaden tager hele markedet, og ikke kun er for folk der elsker teknologi."

Kan en Ipad-udgave tilføre papiravisen noget ekstra - og i så fald hvad kunne det være?

"Enhver ny, god teknologi kan tilføre noget nyt, når man lærer at bruge den. Apple har med Iphonen og Ipaden føjet et helt nyt niveau til brugervenlighed på nettet og på telefonen, men jeg kender ikke Ipaden godt nok til at definere det nye, den kan tilføje papiravisen. Jeg vil sige, som jeg også har det med nettet, noget er godt elektronisk andet er godt i papirform, og lige nu har Kristeligt Dagblad, som Danmarks hurtigst voksende avis, det rigtig godt på papir," siger Hans-Christian Kock.

"Padde-skepsis"
Informations adm. direktør Mette Davidsen-Nielsen lancerer ordet "padde-skepsis", da jeg spørger om Informations planer på området. I det ligger blandt andet, at Informations open source-tankegang ikke harmonerer særlig godt med, at binde sig til en tablet-standard som Apples.

"Indtil videre har få danskere en Ipad, og vi skal overveje, hvilken platform vi vil forlove os med, for vi skal sikre vores uafhængighed," siger Mette Davidsen-Nielsen.

App er konge på Iphone - ikke Ipad
Men hvis Ipaden bliver en stor succes, når den lander i Danmark, er Information også parat.

"Så forholder vi os til det, og Information kommer på et tidspunkt på Ipad, men browserlæsning (via nettet, red.) og information.dk fungerer rigtig godt på Ipaden, mens apps er konge på Iphone. Så apps bliver ikke nødvendigvis afgørende," siger Mette Davidsen-Nielsen.

Og indtil videre opvejer investeringerne i udviklingen af en app-udgave af avisen til Ipad ikke de indtægter det kan give, tilføjer hun.

"Men vi følger hele tiden udviklingen, så når vi rykker, kan vi gøre det hurtigt, men indtil da kan andre (dagblade, red.) jo gøre sig nogle erfaringer, som vi kan lære af."

Nicheavisers fordel er fordybelse
New Media konsulent Jon Lund, der er flittig bruger af sin iPad, ser gode muligheder for nicheaviserne på Ipad.

"Nicheaviserne har den fordel på Ipad lige som på nettet, at de har indhold, som ingen andre har i modsætning til morgenaviserne, der har mange fællesnyheder. Nicheaviserne har også en højere fordybelsesappel end for eksempel Politiken og Berlingske Tidende, som man bruger kortere tid på at skimme om morgenen. Derfor egner nicheaviserne sig godt til Ipaden. Ulempen er, at de ikke har lige så mange læsere, som de brede aviser, så det kan være, at udgifterne til at få indholdet på Ipad bliver for store til, at det kan betale sig."

Hvad skal nicheaviserne satse på indholdsmæssigt på iPad?

"De skal satse på den rendyrkede fordybelse og undgå konstante nyhedsopdateringer med en lokumsrulle af nyheder. Men det udelukker ikke, at de integrerer sociale medier og video med Ipaden. Når jeg har læst en god artikel, vil jeg gerne vide, hvad andre brugere mener om den, og nicheavisernes debatter udmærker sig netop ved, at de er meget mere kvalificerede end dem man kan læse i Ekstra Bladet. Så det skal nicheaviserne inddrage men uden at miste fokus på at give en oversigtsskabende magasinoplevelse."

Klar distributions-fordel på Ipad
Lektor på Journalisthøjskolen Lars Kabel er del af et forskningsprojekt om journalistikkens udvikling på nye platforme såsom Ipad. Han peger også på både positive og negative elementer for nicheaviserne.

"Netop Information og Kristeligt Dagblad har en fremtid på tablets, fordi de er til længere og roligere artikler. Der er en snært af 'lean back' over begge medier, og det er der Ipaden har sin vigtigste funktion," siger Lars Kabel.

Han mener, at særligt Informations læsere vil være tilbøjelige til at anskaffe sig en tablet og så er der en klar distributionsmæssig fordel.

"Jeg er en glad abonnent på Information på 30. år, men fordi den bliver omdelt med posten i mit område, er der ofte problemer med at modtage den. Der sikrer Ipad en direkte leverance," siger Lars Kabel.

Apps kan udkonkurreres af browsing
Omvendt er det ikke til at sige, hvordan forretningspotentialet er for medier på tablets endnu, og præcist hvor udbredte de bliver i den brede befolkning. Derudover peger de tidligere resultater i den forskning Lars Kabel deltager i på, at apps på tablets og smartphones måske ikke får den popularitet, som medierne regner med.

"Vores forskning viser signaler om, at brugerne tilgår medieprodukterne via deres browser på nettet og ikke via apps. For med en browser slipper man for at downloade noget, og man slipper for Apples regler," siger Lars Kabel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også