Dohm om EB's Apple-kritik: "Sådan noget sludder"

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen overdriver sin kritik af Apples nøgen-politik, mener rektor for Journalisthøjskolen. Vigtig kamp for pressefrihed, siger andre medier.
Tine Brødegaard Hansen

Der er vidt forskellige meninger om chefredaktør Poul Madsens kamp for Ekstra Bladets ret til at vise afklædte piger i avisens nye iPhone-app.

Apple har nemlig sagt nej til både Side 9-pigerne og en konkurrence om landets bedste bagdel.

Apple har ret til at vælge varer fra 
Det har vakt opmærksomhed i Norge, hvor generalsekretæren for Presseforbundet kaldet Apples regler for "en farlig trend", der flytter redaktøransvaret fra medierne til amerikanske moralister, ifølge kampanje.com.

Men den bekymring deles ikke af Journalistforbundets formand Mogens Blicher Bjerregård.

"Jeg bryder mig principielt ikke om, at Apple frasorterer noget af indholdet fra for eksempel Ekstra Bladet. Men Apple er jo i sin gode ret til ikke at ville sælge alle varer. Hvis man vil være sikker på ikke at få frasorteret noget af sit indhold, må man nok gå uden om de private aktører, hvis butikker fungerer som gatekeepere for mobilt indhold," siger han.

Nøgne piger handler ikke om pressefrihed
Anne-Marie Dohm har det også svært med Poul Madsens pointe om, at Apple bryder med en dansk tradition om pressefrihed.

"Det er noget sludder. Han (Poul Madsen, red.) må jo skrive, hvad han vil. Men hvis han vil sælge sit indhold på Apples hylder, så må han sortere de nøgne piger fra. Det handler jo ikke om pressefrihed til at skrive kritisk journalistik. Med det argument må han mene, at kioskejere der ikke vil sælge pornoblade også knægter ytringsfriheden," siger Anne-Marie Dohm.

Selv om Apple er en global spiller, bør selskabet så ikke tage hensyn til lokale forskelle i de enkelte lande, hvor Side 9-pigerne jo ikke chokerer danskerne?

"Nej, de tænker i en global moral, og vi kan ikke længere tænke lokalt eller tage lokale hensyn. Materialet i apps kan tilgås fra alle lande, derfor prøver Apple at undgå det. Man kan se på Apple som en global kioskejer, som har regler mod bestemt indhold, men de stopper jo ikke informationerne, for man kan stadig finde dem på nettet," siger Anne-Marie Dohm.

Hun mener, at det er vilkårene, når medierne ikke længere ejer distributionskanalerne - sådan som de for eksempel gør med avisbudene.

"Apple har været gode til at lave en effektiv distribution med apps, og de har ret til at bestemme, hvad de vil sælge via deres kanaler."

Henningsen: Apple skal ikke blande sig
Stik modsatte holdning har Poul Madsens chefredaktørkollegaer i andre dele af branchen, hvor bekymringen over Apple ulmer.

Se og Hør, der både diverterer med en afklædt mand og kvinde i hvert nummer samt nærgående fotos af kendte, har endnu ikke truffet en beslutning om at benytte apps. Men chefredaktør Kim Henningsen bakker helt op omkring Poul Madsens initiativ.

”Ansvaret for, hvad der udgives af de enkelte medier, ligger udelukkende hos den ansvarshavende chefredaktør. Apple er jo blot en platform til formidlingen af stof, og de skal ikke blande sig i indholdet. Det ville jo svare til, at et trykkeri meddelte, at de ikke ville trykke et bestemt produkt, hvis de ikke var enige i indholdet. Det siger sig selv, at den situation aldrig ville opstå. Men det er klart, at vi har en udfordring med Apple, som jo fungerer ud fra amerikansk lovgivning og moral. Det bliver vi som danske medier nødt til at kæmpe imod,” siger Kim Henningsen.

M! tror på nøgen-løsning med Apple
Magasinet M! fra Benjamin Media holder sig ikke tilbage fra at vise hverken bagdele eller bryster og chefredaktør Lasse Schelbeck er også uforstående over for Apples holdning.

"Det er dejligt, at Ekstra Bladet kæmper så hårdt for deres sag, for det handler om pressefrihed, og den skal man beskytte. Vi er opmærksomme på problemet (med reglerne om nøgenhed, red.). Vi har ikke haft en konkret dialog med Apple endnu, men vi regner helt sikkert med at kunne finde en løsning som både M! og Apple bliver tilfredse med. Både Sport Illustrated og Playboy har jo fået lov til at lancere apps, hvor de undgår at vise brystvorter. Det kan vi også gøre, og da vi ikke viser kønsorganer, bliver det ikke noget problem."

Har Apple ikke lov til selv at bestemme, hvad de vil sælge som apps?

"Vi har en tradition i Danmark for at vise afklædte damer, så mon ikke Apple er pragmatiske og indstiller sig på, at det skal være muligt for os? Det håber jeg, at de vil."

Kunne I forestille jer et M! som app eller iPad uden afklædte piger?

"Nej, det kunne vi ikke."

M! Har ikke konkrete planer for hvornår M! kommer på iPad, men det vil ske med stor sandsynlighed, siger Lasse Schelbeck.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også