Eldrup: Dagblade på afveje

Det er ikke TV 2's skyld, at dagbladene ikke kan tjene penge på nettet, siger adm. direktør Merete Eldrup, der stejler over kritikken af TV 2's prissætning på apps.
Louise Reseke

Prissætningen af TV 2's apps er efter bogen, siger adm. direktør Merete Eldrup.

Hun er mere end uforstående over for dagbladenes hårde kritik af, at TV 2 har overhalet indenom på det nye apps-marked ved at sende fire gratis (og en brugerbetalt) nyhedsapplikationer på markedet. Et benspænd i forhold til at gøre brugerbetaling som standard for nyhedsapps.

"Det er en helt fair at tage en debat om, hvad vi kan tjene penge på online. Vi har da tænkt over, om vi kan tage penge for vores apps. Hvis vi vurderer, at vi kan tage penge for en app, så gør vi det - som vi gør også med applikationen for TV 2 News (prisen er 24 kr. månedligt, red.). Men hvis det er indhold, der er gratis tilgængeligt på nettet i forvejen, så er det vores vurdering, at det kan vi ikke tage penge for, og så vil vi hellere gøre den gratis og så have reklameindtægterne på den," siger Merete Eldrup.

"Det, de (dagbladene, red.) gør, er at sige, vi har et problem, vi har også en løsning: De andre må ændre sig. I stedet for at tage fat i egen krave. Men det er altså ikke TV 2's skyld, at dagbladene ikke tjener penge online," siger Merete Eldrup.

Statsejet - ikke statsstøttet
Hun er især harm over, at kritikken af TV 2’s ryk bliver kædet sammen med TV 2’s statsejerskab – og antydningen af, at koncernen som statsejet ikke har samme interesse i at tjene penge og sikre en forretningsmodel på nettet som privatejede mediehuse. Hvis der er nogen, der går betalingsvejen, så er det TV 2, siger hun, med henvisning til den kamp, TV 2 kæmper, for at kunne indføre betaling for hovedkanalen.

"Jeg har stor veneration for dagbladene, men kæden hopper af for mig, når man blander statseje sammen med statsstøtte. TV 2 er statsejet, men vi er 100 pct. kommercielt finansieret. Vi får ikke en krone fra staten, og derfor forstår jeg ikke, at dagbladene, der selv har nulmoms og distributionsstøtte, laver den sammenblanding," siger Merete Eldrup.

Kritikerne bruger også som argument her, at I som statsejet ikke har et krav om overskud på 10 pct. som andre kommercielle medievirksomheder?

"Har dagbladene det krav? Og hvor mange dagblade har en overskudsgrad på 10 pct.? Lige så snart, vi har en gangbar forretningsmodel, så er det vores mål at få et overskud på 10 pct.," siger Merete Eldrup, der har meget svært ved at se, hvordan dagbladene vil løfte ”den fælles forståelse”, som DDF ønsker sig for, at applikationer som udgangspunkt kan blive brugerbetalte og dermed bidrage til en forretningsmodel online.

"Forestiller man sig, at man på tværs af branchen laver en aftale om, at apps skal være brugerbetalte? For det første er jeg ikke sikker på, at det vil være lovligt, for det andet giver det ikke mening. Alle ved, at det ikke som udgangspunkt er gangbart at indhegne indhold på nettet, der fås andre steder," siger Merete Eldrup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også