Femina udfordrer ALT på nettet

Kvindeugebladene Femina og Alt for damerne gnubber stadig skuldre, når det gælder brugertal på nettet, hvor begge går kraftigt frem. Men nu skal femina.dk for alvor styrkes, siger Pernille Aalund.
Tine Brødegaard Hansen

I Aller Media er femina.dk en af de store indsatsområder som led i en digital ommøblering, hvor Aller satser på sites med høj omsætning på deres webshops, såsom isabellas.dk og tidenskvinder.dk.

Det betyder, at femina.dk får tilført flere ressourcer og markedsføring i nærmeste fremtid. I det seneste år har femina.dk haft en omsætningsfremgang på 700 pct. målt på shop, events, bannerannoncering med mere, oplyser udgiverdirektør i Aller Media, Pernille Aalund som forventer en vækst i brugertallet på 20 pct. i de kommende måender.

Feminas webredaktion tæller nu fire medarbejdere, der også skal sætte mere fokus på web-tv i den kommende tid.

"Tidligere var det en samlet webredaktion, der varetog de sites der var tilknyttet Psykologi, IN og Femina. Psykologimagasinet.dk er netop flyttet over til Lizl Rand (chefredaktør for enheden Kvinder med kant, red.) og skal dermed igennem en ny udviklingsfase. In.dk er også i en udviklingsproces og vil derfor, i nærmeste fremtid, fungere primært som marketingsite med serviceinformationer om abonnement, aktiviteter, udgivelser, men holdt på et lavt blus," siger Pernille Aalund og tilføjer: 

"I stedet skal den digitale redaktion koncentrere sig 100 pct. om den største forretning af de tre; Femina."

Lignende øvelser er lavet på de øvrige sites i magasindivisionen, hvor Aller nu fokuserer på de rentable sites.

Den øgede indsats for femina.dk skræmmer dog ikke ALT's chefredaktør Camilla Frank.

"Vi fører på sidevisninger, og kvaliteten på vores site ligger langt over Feminas, så lige nu er vi godt tilfredse. Jeg kan da godt forstå, at Aller tilfører femina.dk flere ressourcer, for det er et ret kedeligt site," siger Camilla Frank, der ikke ønsker at oplyse konkrete tal for omsætningen på altfordamerne.dk.

Også hun har oprustningsplaner i ærmet.

"Som alle andre ser vi på, hvordan vi kan udvikle os digitalt, vi har flere ting i støbeskeen, og vi ser også på shop-området," siger Camilla Frank.

Ser man på brugertallene fletter femina.dk og altfordamerne.dk igen kurver. I de sidste tre måneder af 2009 løb Femina ellers fra konkurrenten, men ALT genvandt pusten og har i 2010 fulgt nogenlunde med Feminas brugertal, som generelt har ligget højere.

Femina.dk's brugertal er vokset med 18 pct. i juli i år sammenlignet med juli 2009. Hos konkurrenten i Egmont, altfordamerne.dk, er væksten på hele 46 pct. Ikke desto mindre ligger Femina med sine 51.140 brugere i juli stadig foran ALT med 5600 brugere, ifølge tal fra FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier).

I juli tog altfordamerne.dk's brugertal et hop op til ca. 70.000 brugere i forbindelse med bladets kvindeløb. Det er 20.000 flere brugere, end ALT kunne mønstre i juli sidste år.

Det er cirka et år siden, at altfordamerne.dk blev relanceret med fokus på debat, åbent artikelarkiv og tættere sammenhæng mellem print og net.

Begge kvindesites har i samme periode næsten fordoblet deres sidevisninger. Her klarer ALT sig bedst med 781.000 sidevisninger mod Feminas 646.000.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også