Aller slår Bonnier af online-pinden

Aller rykker, mens Bonnier står stille online, viser ny analyse, der også peger på magasintitlerne Femina, Costume, Eurowoman og Hjemmet som dem, der oplever størst vækst på nettet.
MediaWatch

Det syder og summer på printmagasinernes hjemmesider. Hedest går det til hos Aller, som de seneste to år har kapret 63,7 procent flere online-læsere, og med nu en halv million danske brugere har lagt Bonnier bag sig, der ellers var størst for to år siden.

Bonniers onlinemagasiner har tilsammen kun øget læserskaren med 1,4 procent og befinder sig nu over 110.000 brugere under Aller. Både Benjamin og Egmont vokser pænt, men er stadig de små i klassen.

Det fremgår af en ny analyse, 'Online magasiner i Danmark. Vækst, loyalitet og stickiness', lavet af new media konsulent og tidligere direktør for FDIM, Jon Lund.

Redaktionel opgradering
De glittede magasiners hjemmesider var i lang tid en tynd kop te ifølge Jon Lund, men i dag er mange kommet godt efter det. Nu kan du finde de nyeste gossipnyheder hos Billedbladet og Se og Hør, tjekke modetendenser hos Costume og lækre madopskrifter hos Alt for Damerne. Blande sig i debatten hos Woman eller blive fan af en af de mange magasin-hjemmeside-facebook-sider.

Udviklingen har på mange forskellige niveauer sat sig spor i de fire mediehuses trafiktal, mener Jon Lund, der i sin analyse dækker 44 magasintitler, som de sidste to år har haft deres egne hjemmesider.

For det første har den generelt øgede kvalitet fået den samlede læserskare i vejret med 24,8 procent til over 930.000 danskere. For det andet får de bedre hjemmesider brugerne til at udvise større loyalitet - antallet af magasinbesøg, som hver bruger aflægger i løbet af en måned, er i perioden steget med 49,6 procent til 5,38 besøg per måned. Og for det tredje er hjemmesiderne også blevet en anelse mere "sticky". Hvor en bruger på et besøg i snit bladrede gennem 5,97 sider for to år siden, er tallet i dag 6,11 - en stigning på 2,4 procent.

Aller rykker - Bonnier står stille
Selvom ingen af de fire mediehuse går tilbage, er det dog ikke alle, der har rykket lige hurtigt. Bonnier lå for to år siden i front med sine i alt 10 magasintitler, men er i dag på en klar andenplads. Mens Aller har udvidet læserskaren med 63,7 procent, har Bonnier kun vundet 1,35 procent flere læsere og er nu over 110.000 brugere bagud for Aller. På loyalitets-parameteret går Bonnier flot frem, men taber det hele på tilsvarende dårligere stickiness - mens Aller øger både loyalitet og stickiness med næsten 30 procent.

Benjamin- og Egmont-grupperne øger begge deres reach med hhv. 26,1 og 46,1 procent, så de nu kan mønstre hhv. ca. 160.000 og 125.000 brugere. Loyalitetsmæssigt øger de to deres position med hhv. 63 og 67,3 procent, mens de på stickiness bevæger sig hver deres vej: Benjamin taber 33 pct. af den gennemsnitlige sidevisning/besøgsratio, mens Egmont tilsvarende vinder 24 procent.

Femina, Costume, Eurowoman og Hjemmet i loyalitets-rush
Blandt de enkelte magasintitler indtager Se og Hør pladsen som Danmarks ubetinget mest populære magasin- og ugebladshjemmeside. Men det er Femina, Costume, Eurowoman og Hjemmet, der tegner de stærkeste vækstspor blandt de større magasintitler.

Femina vokser i perioden - men fra et meget lavt startniveau - med 764 procent i reach, 44,8 procent i loyalitet og 205,3 procent i stickiness. Costume, Eurowoman og Hjemmet rykker til gengæld meget hårdt på loyalitet. Costume oplever i perioden at få brugerne til at aflægge over tre gange så mange månedlige besøg, Eurowoman klarer næsten det samme, mens Hjemmet må nøjes med lidt over en fordobling.

Læs hele rapporten her.

Grafen herunder er interaktiv og viser reach (antal brugere), loyalitet (antal besøg/hundrede bruger) og stickiness (antal sidevisninger/hundrede besøg), juli 2008-2010. Klik på startknap og grafen afspiller hele perioden.

Omfatter de 44 Aller-, Benjamin-, Bonnier- og Egmont-magasin-hjemmesider, der har været aktive i hele perioden. Kilde: bearbejdede data fra FDIM/Gemius Audience.

Yderligere læsevejleding: Jo højere oppe, des større reach, jo længere ude, des større loyalitet og jo større og jo mere rød cirklerne er, des større stickiness. Hold mus over cirkler og få vist navn og tilhørende værdier.
 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også