Webbesøg: JP/Pol holder positionen

Væksten i antallet af onlinebesøgende hos de to store avishuse stagnerer, men antallet af sidevisninger fortsætter himmelflugten.
Ole Nørskov

Gennem de seneste to år har både JP/Politikens Hus og Berlingske Media på tværs af koncernernes mange online-medier oplevet markant vækst. Væksten ligger dog først og fremmest i antallet af sidevisninger og i den tid, folk bruger på de respektive sites, og i langt mindre grad i antallet af månedlige besøgende, viser en analyse MediaWatch har foretaget på baggrund af tallene fra FDIM/Gemius.

Sammenligner man besøgstallene fra maj, juni og juli 2010 med samme periode i 2008 har Berlingske Media tiltrukket 13,5 procent flere brugere, mens JP/Politikens sites er vokset med 13,0 procent. Til gengæld er antallet af månedlige sidevisninger per bruger nærmest eksploderet hos Berlingske med en vækst på ikke mindre end 80,1 pct. mod JP/Politikens vækst på 15,9 procent. Da JP/Politiken kom fra et langt højere niveau, er der dog stadig meget lang vej op for Berlingske.

Mønster går igen
Det samme mønster går igen, når man ser på den tid, de enkelte brugere besøger koncernernes sites. De besøgende brugte i 2010 en time og 10 minutter på Berlingskes sites og to timer og 16 minutter hos JP/Politiken. Til sammenligning var tallene i 2008 henholdsvis 44 minutter og en time og 46 minutter. Berlingske har altså den højeste vækst målt i procent, men kommer alligevel ikke nærmere rivalen.

Også når det gælder antallet af besøg per bruger, er der forskel. Hver bruger lægger vejen forbi et Berlingske site 19 gange månedligt. JP/Politiken-brugerne er med 27 besøg mere loyale, og selvom Berlingskes relative vækst de seneste to år har været højere end JP/Politikens, er den faktiske afstand ikke reduceret væsentligt. I 2008 havde Berlingske 13 månedlige besøg per bruger mod JP/Politikens 22 besøg per bruger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også