Apps er ikke den hellige medie-gral

Apps byder på nye muligheder for medierne, men de grundlæggende spilleregler online er stadig de samme, mener to danske aktører.
Sten Løck

"Webben er død, længe leve internettet". Således den seneste forsidehistorie i af magasinet Wired, hvor chefredaktør Chris Anderson proklamerer, at apps-økonomien bliver fremtidens internet.

I stedet for at bruge browseren til at hoppe fra hjemmeside til hjemmeside, vil vi i fremtiden gå online via apps-ikoner på vores skrivebord.

Ifølge Chris Anderson vil medierne med apps-modellen gå en mere beskyttet og lukrativ fremtid i møde. Fordi man i en det silo-agtige apps-univers nemmere kan holde på brugeren, og fordi teknologien giver nogle flere funktionaliteter end på det HTML-baserede internet.

Wireds artikel og ikke mindst overskriften har afstedkommet en heftig debat i blogosfæren. Spørger man to danske aktører, Gregers Wedell-Wedellsborg, direktør for indhold, TV2 NET og direktør Christian Peytz fra webbureauet Peyz & Co, tror ingen af dem dog på dommedagsprofetierne for det browserbaserede internet.

"Det er meget forenklet. Hvis du ser på udviklingen i ip-trafikken, vokser nettet jo hele tiden. Der kommer bare hele tiden nye anvendelser af nettet, og apps er en af dem," siger Christian Peytz.

Også Gregers Wedell-Wedellsborg ser væksten i apps som del af en løbende udvikling.

"I gamle dage var det web, der var platformen. I dag eksisterer der en række forskellige platforme, f.eks. mobilen, men også ting som Facebook og YouTube, der også begynder at fungere som platforme."

Nemmere at få brugerbetaling
Men vi vil se flere apps, og det skyldes ikke mindst udbredelsen af den mobile platform, lyder det fra Christian Peytz.

"På farten er vores behov anderledes. Her vil vi gerne præsenteres for udvalgte informationer, restauranter i nærheden, tilbud i butikker og lignende. Her bliver det ultrainteressant med apps. Kan man først blive downloadet og installeret på skrivebordet på skærmen, så har du bedre fat i brugeren. At blive downloadet er som at få tilladelse til at sende en email."

Men vil apps også betyde større indtjening for medierne? Hos TV2 er man forsigtigt optimistisk.

"I apps-miljøet vil vi have et mix af reklameløsninger og brugerbetaling. Men i forhold til det åbne internet vil en større del være brugerbetalt."

Det betyder også, at noget indhold vil være forbeholdt apps-platformen, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

"Når vi har lavet noget i et iPhone- eller iPad-miljø, hvor det er nemmere at få brugerbetaling, vil vi ikke nødvendigvis også lægge det indhold ud på webben. Fordi det vil ødelægge vores forretning," siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

TV 2 er meget aktive på apps-fronten med hele 5 apps til iPhone-platformen. En analyse foretaget i august af Analyse Danmark viser, at 53 procent af de 260.000 danske iPhone-brugere har downloadet en eller flere af TV 2's apps.

Tesen om nemmere brugerbetaling i apps-miljøet er i øjeblikket ved at blive testet hos TV 2.

"Én af vores apps er en betalingsløsning, TV 2 News. Man kan se den første måned gratis, og derefter koster det 24 kroner om måneden. App'en blev lanceret for en lille måneds tid siden og er indtil nu blevet downloadet omkring 25.000 gange. Nu bliver det spændende at se, hvor mange der konverterer til en betalingsløsning," fortæller Gregers Wedell-Wedellsborg.

Flere eksperimenter
Samtidig erkender TV 2-direktøren dog også, at spillereglerne grundlæggende stadig er de samme.

"Når du skal tjene penge på din app, står du i præcis samme dilemma som aviserne online. Vil man have stor rækkevidde med en gratis løsning og så tjene penge på reklamer, eller vil man have en mindre målgruppe, som betaler for indholdet? Medmindre man har noget virkeligt unikt indhold, er man nødt til at træffe det valg," siger TV 2-direktøren.

Derfor er apps-modellen heller ikke nogen redningsplanke for medierne, mener Christian Peytz.

"Mediebranchen har ledt med lys og lygte efter den hellige gral, og jeg er desværre overbevist om, at de skal lede videre. Den generelle nyhedsstrøm vil blive ved med at være gratis."

Men mindre kan måske gøre det, og apps vil kunne skabe nye muligheder, siger Christian Peytz.

"Vi vil se flere eksperimenter, hvor man tilbyder meget specielt medieindhold, som man kan tage sig betalt for. Og jeg tror, betalingsbarrieren er lidt lavere, når det gælder apps."

En af Wired-artiklens pointer er også, at man vil bevæge sig fra gratismodellen (free) til brugerbetaling (freemium), hvor en del af indholdet koster. For to år siden udgav Chris Anderson bogen 'Free', hvor han bl.a. tog spørgsmålet om gratis- kontra betalingsmodel op.

Apps-modellen fik sin officielle debut for to år siden, da Apple lancerede App Store til iPhone og iPod Touch. Siden er en række mobilproducenter fulgt efter med deres egne apps-butikker, og samtidig har apps-modellen bredt sig til flere platforme som tavle-computere (á la iPad) og tv-fladskærme. Apps er funktionsbestemte, og der findes et utal af kategorier - fra spil over navigation til virtuelle pruttepuder. Og så er der selvfølgelig de mange nyheds-apps.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også