Klovn og Price-brødre er Facebook-hits

DR og TV 2's mange Facebook-grupper samler tusindvis af fans og styrker loyaliteten over for program og kanal.
Per Fanefjord Laursen

DR’s ‘Spise med Price’ har nu en fanside på Facebook, der har rundet 133.000 medlemmer og dermed er en af mediebranchens fine eksempler på gamle mediers tilstedeværelse i sociale universer.

Muligvis kun overgået af Zulus serie ’Klovn’, der har en fanside på hele 211.000 medlemmer.

Hos DR har man selv oprettet en stime af egne fansider som del af en ny, endnu eksperimenterende kommunikationsstrategi, der er indført af dr.dk og DR Kommunikation i fællesskab. Dog er Spise med Price -gruppen søsat af en privatperson.

DR’s brug af Facebook er en ret indlysende platform for blød promovering af DR’s produkter - men også mere end det:

“Man skal huske på, at Facebook jo ikke er et massemedie, men et relationsmedie,” siger onlinechef Nicolai Porsbo, DR.

“DR’s Facebook aktivitet har blandt andet til formål at synliggøre vores værdi og bygge relationer til organisationen blandt de yngre medlemmer - og licensbetalere.”

Mange P3 fans
Den proces ulmer. Alle P3-relaterede Facebook-sider har øget fanbasen til samlet set over 100.000 fans - en vækst på 25 procent. Det er ’Mads og Monopolet’, som er den største bidragsyder. Trods overlap af fans mellem P3-siderne er Nicolai Porsbo godt tilfreds med, at de mange universer langsomt suger medlemmer til sig.

“Kriterierne for, hvorvidt DR selv opretter fansider for programmer eller kanaler er, om vi ser et potentielt samspil mellem dr.dk, Facebook og programmet, men også om Facebook kan øge engagementet og brugen af det pågældende program eller kanal,” siger Nicolai Porsbo.

Af andre DR-brands med pæn Facebook-opbakning kan nævnes DR1's ‘Det nye talkshow’, der har 18.000 medlemmer, Troldspejlet har knap 9.000 fans, og DR Ramasjang har 4.500.

Sociale medier skal vedligeholdes
DR Nyheder har for nylig indført varedeklaration på egne Facebook-sider, så brugerne kan skelne mellem officielle og privat oprettede DR-sider.

DR anerkender, at borgernes egne fansider lever deres eget liv og kan være meget interessante og dynamiske. Omvendt skal sociale medier vedligeholdes løbende for at fungere.

“Derfor har vi sat det i system, således at programredaktionerne selv vedligeholder de sites, vi har sat i værk, med informationer og nyheder, osv.” siger Nicolai Porsbo.

Det kniber fortsat med at føde DR’s Facebook-universer med video-smagprøver på grund af rettigheder.

Klovn slår alle
TV 2's Community Manager Ricki Melchior skønner, at Zulus serie ’Klovn’ er den største danske tv-fanside med sine 211.000 medlemmer. Gruppen er ikke oprettet af TV 2, men af en fan eller muligvis af produktionsselskabet.

Klovns relativt store sociale opbakning – også i forhold til faktiske seertal - harmonerer til gengæld fint med en klar tendens til, at brugere anvender medlemskab af Facebook-fansider som en slags prestige ”emblemer” på deres egne sider.

Man profilerer sig med de mediebrands, man 'godkender' via Facebook'.

Programmet ‘Dagens Mand med Bøsser’, der er etableret af en fan, har oparbejdet 95.000 fans.

TV 2 har selv oprettet en gruppe på ’Live fra Bremen’, der har 87.000 fans, mens ’Hvor Fanden er Herning’ har 53.000 fans.

TV 2 har ligeledes etableret en side for ’Ups Det er Live’, ’Lærkevej’ og TV 2 Sporten, der har henholdsvis 46.000 fans, 30.000 fan og 20.000 fans.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også