"Vi har endnu ikke ramt en guldåre"

A-pressens ambitiøse netavis, avisen.dk, fejrer 1 års fødselsdag i dag. Økonomisk er det hårde tider, men de journalistiske mål er opfyldt, mener chefredaktøren.
Tine Brødegaard Hansen

Jobansøgningerne strømmede til, da A-Pressen og Freeway lancerede avisen.dk sidste år og lod Nyhedsavisens tidligere site leve videre.

Chefredaktør Rasmus Emborg gør status et år efter, at han lovede nye standarder for net-journalistikken.

"Vi har bedrevet god, dagsordensættende journalistik, som giver mellem 30 og 40 citathistorier om måneden. Senest har vi været glade for satsninger på temaer om au pair-piger og østarbejdere, som har givet både trafik og gennemslagskraft og fortæller, hvem vi er. Det er et resultat af vores ønske om at give vores journalister mere tid til at drive de gode historier frem og bekræfter vores redaktionelle koncept. Men vi arbejder hele tiden på at fin-tune konceptet, så vi får den rette balance mellem de forskellige typer historier," siger Rasmus Emborg.

Han bliver bakket op af professor Anker Brink Lund, der i øjeblikket er ved at undersøge forskellige nyhedsmediers publicistiske kvalitet sammen med forskere fra CBS og RUC.

"Vi er på sporet"
I juni måned havde avisen.dk 180.000 brugere viser tal fra FDIM. Nåes 360.000 brugere, kan avisen.dk hente annonceomsætning for cirka 340.000 kr., ifølge tidligere beregninger fra et mediabureau.

"Målet fra start var en fordobling af trafikken med udgangen af 2011, og vi er på sporet. Vi har fået 70 procent flere besøg og sidevisninger, og brugertallet er steget med cirka en tredjedel. Det viser, at vi har ramt et redaktionelt koncept, som flere og flere tager til sig. Det giver os samtidig et bedre afsæt for at skabe en kommerciel forretning," siger Rasmus Emborg.

Hård start
I etableringsåret 2009, fik avisen.dk et underskud efter skat på 2,8 mio. kr. Og det kan blive større i 2010. Ejerne har dog heller ikke forventet overskud i de to regnskabsår.

"Vi går ikke i nul i år, men det har vi heller ikke regnet med. Det er et hårdt marked, hvor bannerpriserne er presset ned, og det er ikke let at finansiere kvalitetsjournalistik på nettet. Vi har endnu ikke ramt en guldåre, men vi har gjort os nogle erfaringer, som gør os optimistiske med hensyn til at tjene penge på andre måder end bannerannoncer," siger Rasmus Emborg. 

Han har netop ansat en ny kommerciel chef, Michael Kjær, som blandt andet får anvar for indholdsbaserede samarbejdsaftaler.

Et vigtigt element i at holde nyhedsflowet aktuelt er samarbejdet med nyhedsbureauet Newspaq.

"Newspaq spiller en stor rolle for det redaktionelle miks, hvor vi har øget fokus på arbejdsliv men også dækker ind- og udland samt sport og underholdning. Vi forsøger bevidst at give vores historier et tabloidt vrid for at gøre dem mere vedkommende og for at nå ud til flere brugere," siger Rasmus Emborg.

Hvor er avisen.dk om et år?

"Vi er en endnu bedre avis med skarpere prioritering af indholdet. Efter et første år med meget fokus på nyheder, bliver holdningsstoffet et nyt indsatsområde for os. Og så kommer vi til at vise en helt anden form for integration mellem redaktionelt og kommercielt indhold - uden at det beklikker vores redaktionelle troværdighed," siger Rasmus Emborg.

Om avisen.dk
Avisen.dk fik i 2009 et underskud på 2,8 mio. kr. efter skat. Et større underskud efter skat forventes i år, da 2010 bliver det første fulde regnskabsår for den relancerede net-avis, hedder det i årsregnskabet.

A-Pressen skød otte mio. kr. ind i avisen.dk i 2009, som blev lanceret i samarbejde med Freeway, som også var involveret i annoncesalget til sitet, da det hørte til gratisavisen Nyhedsavisen. I dag ejer begge parter 50 procent af avisen.dk.

Avisen.dk har et samarbejde med fagforeningen LO og de fleste forbund i LO, som lægger deres nyheder ind i en særlig LO-boks på sitet. Derudover har avisen.dk trafiksamarbejde med flere Freeway-sites såsom dating.dk. Andre samarbejdspartnere tæller Politiken, Søndagsavisen og Metroxpress.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også