Webtv: Abonnement er nøglen til indtjening

Indtægtspotentialet for webtv i Danmark ligger ikke i reklamemarkedet, men i abonnementssalg og veludførte sponsormodeller.
Per Fanefjord Laursen

Der klikkes ivrigt på korte online videoklip, men salg af ultrakorte reklamer før og efter har ikke levet op til forventningerne i 2010.

Netmedierne taber på deres webtv-satsninger, og de er slet ikke det indtægtssupplement, som mange have udset sig.

Det vækker undren set i lyset af, at webtv i Norge og Sverige viser lovende omsætningsvækst - ligesom webtv i USA, hvor især med sites som Hulu oplever et boom.

EB: Webtv løber snart rundt
Den førende danske webtv udbyder eb.dk har ikke stormende kommerciel succes, trods 1,1 mio. visninger af videoklip alene i uge 32 ifølge FDIM.

“Webtv på eb.dk løber ikke rundt, men det er tæt på,” siger ledende redaktør Geir Terje Ruud, eb.dk.

Forklaringen er, at der er stor forskel på det danske tv-marked, kontra det svenske og norske.

“Svenske reklamepriser for tv, og dermed også webtv, er tre gange højere end i Danmark, og det gør altså en forskel,” siger Geir Terje Ruud.

Sponsor med fra start
“De lave reklamepriser betyder, at nye mere ambitiøse webtv projekter skal fødes med en sponsor allerede helt fra start, der krediteres med alle de kreative muligheder der findes online,” konstaterer han.

Eb.dk gjorde en del erfaringer med et mere ambitiøst eksperiment i 2009, webpisoden ‘Sex løgn og badminton’, der ikke var en udpræget succes.

“Serien havde en sponsor, men vi var ikke gode nok til at udnytte det kommercielle potentiale for sponsor,” siger Geir Terje Ruud, der trods alt er så optimistisk, at han forventer at købe 50-75 procent af sit webtv indhold ude i byen - om et til to år.

Eb.dk har ingen planer om at inkludere en abonnementsdel i sin forretningsmodel, selv om meget tyder på, at det at den rigtige vej for web-tv i Danmark - ligesom al broadcast tv i landet.

Danskere betaler tv-abonnement
Fakta er, at de webtv-udbydere, der er født i tv-branchen, TV 2, Viasat og SBS TV, indtil videre har anlagt en anden strategi: Betal et abonnement for fuld adgang til indhold - primært komplette programmer.

“Modsat Sverige er al tv i Danmark drevet af abonnementsindtægter i dag, og betalingsvilligheden er til stede. Alle de mange nye tv-kanaler er abonnementsafhængige. Husk på, at f.eks. en ny serie som ’Klovn' ikke var blevet til noget uden abonnement,” lyder analysen fra Anders Blauenfeldt, der er udviklingsdirektør i Yousee, hvor man om nogen kender til danskernes betalingsvillighed for tv.

Ud over de kendte tv-pakker udbyder YouSee webtv via yousee.tv, hvor der er adgang for alle bredbånds-kunder til tv-pakker via PC og film-leje.

TV 2 drømmer om web-indhold
Gregers Wedell-Wedellsborg, indholdsdirektør TV2 Net, finder det indlysende at følge i fodsporene på alle TV 2's nichekanaler, der er bygget på abonnement.

“Det virker. Folk vil godt betale for en programpakke på TV 2 Sputnik til mellem 40,- og 250,- kr./måned, afhængig af indholdet,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der er klar til at knobskyde med online temakanaler i Sputnik-regi og drømmer om at købe eksklusivt indhold, der er godt nok til, at det kan indgå i programpakkerne på Sputnik.

Både Sputnik og MTG’s produktudviklede 'ViasatOndemand.dk' sælger abonnementer til programpakker til mellem 70,- til 250,- kr., hvor pakkerne med fodbold typisk er de dyreste.

SBS TV's 'NuTV' sælger adgang til SBS'programmer for 79 kr. pr. måned.

Om webtv
Begrebet webtv dækker over to ting: Korte klip a la YouTube, m.fl – ofte indhold, der ikke fås på broadcast tv – og sening af regulære progammer, f.eks på dr.dk og TV 2's Sputnik – oftest timeshift sening.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også