Afgørelse: DR gav ikke Facebook reklame

Man må gerne sige 'Facebook', selvom man er på DR. I hvert fald var det ikke skjult reklame, da den populære sociale tjeneste var på værtens læber under en 90 minutter lang afslutningsdebat forud for europaparlamentsvalget i juni sidste år. Sådan lyder et svar fra Radio- og tv-nævnet til en seer, der umiddelbart efter udsendelsen på DR1 4. juni 2009 sendte en klage afsted mod H. C. Andersens Boulevard 2 i København, hvor nævnet holder til. Det skriver DR i en pressemeddelelse.
MediaWatch

Man må gerne sige 'Facebook', selvom man er på DR. I hvert fald var det ikke skjult reklame, da den populære sociale tjeneste var på værtens læber under en 90 minutter lang afslutningsdebat forud for europaparlamentsvalget i juni sidste år.

Sådan lyder et svar fra Radio- og tv-nævnet til en seer, der umiddelbart efter udsendelsen på DR1 4. juni 2009 sendte en klage afsted mod H. C. Andersens Boulevard 2 i København, hvor nævnet holder til. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Klagerens anke var, at DR profilerede Facebook ved at nævne tjenesten flere gange i udsendelserne og på dr.dk i en grad, der stred imod reglen om, at DR ikke må bringe reklamer, mente klageren.

I udsendelsen 'Spidskandidaterne - finalen' siger DR's vært en enkelt gang: "Jeg skal lige sige, at DR samarbejder med Facebook, så du kan se den her udsendelse live på nettet. Hvis du har en Facebook-profil, kan du også deltage i debatten, mens udsendelsen kører. Og så kan du også stille spørgsmål til kandidaterne. Du finder det hele via vores hjemmeside, som er dr.dk/valg. Og det kan du gøre lige nu."

Derudover kunne man se kommentarer fra brugere, der havde deltaget i debatten på Facebook, men der blev ikke vist logoer og samlet set vurderer Nævnet, at udsendelsen ikke "indeholder uberettigede fremhævelser af Facebook i strid med reglerne om skjult reklame".

For selvom Facebook er en kommerciel omend gratis tjeneste, var det redaktionelt berettiget at fremhæve den, og derudover opfordrede DR ikke seerne til at oprette Facebook-profiler.

Valgdebatten sidste år var første gang, DR anvendte Facebooks debatforum i forbindelse med en tv-udsendelse. Det afstedkom næsten 2200 kommentarer i løbet af udsendelsen fra klokken 21.30-23.00 den pågældende torsdag aften, oplyser DR i en pressemeddelelse.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også