Spot en kendt: Sladderblad satser mobilt

Er du i tvivl om, hvor du næste gang skal slubre en smoothie i dig, eller hvilken steakrestaurant du skal spise på - kan en 'celebspotter-funktion' på smartphonen måske give svaret.
Tine Brødegaard Hansen

Er du i tvivl om, hvor du næste gang skal slubre en smoothie i dig, eller hvilken steakrestaurant du skal spise på - kan en 'celebspotter-funktion' på smartphonen måske give svaret.

I hvert fald i Storbritannien, hvor sladderbladet OK Magazine har udviklet en applikation til cirka 15 kr., som informerer om, hvilke kendte der for nylig har opholdt sig hvor i nærheden af brugeren og hendes iPhone. Man kan også selv rapportere, hvis man har set en kendt, ifølge guardian.co.uk.

"Celebspotter har en fremtid"
Så hvis de danske stjerner synes, at Qvortrup var tung at trækkes med i sine Se og Hør-dage, har de måske kun set begyndelsen på kommercialiseringen af kendis-stoffet. Ugebladet Kig Inds chefredaktør Michael Hansen er i hvert fald ikke i tvivl om, at OK Magazine får held med den nye app.

"Jeg er sikker på, at 'celebspotter' har en fremtid. Målgruppen, vi henvender os til med vores type blade, er fascinerede af de kendte og deres livsstil. Den vil de gerne spejle sig i, og hvis de kan få en flig af det liv, de kendte lever og få at vide, hvor de går i byen, hvor de spiser, og hvad de har spist, så vil de gerne det. Det giver en følelse af, at komme tættere på de kendtes liv, og det rammer tidsånden godt," siger Michael Hansen.

Gossip rummer mange app-muligheder
Kig Ind udvikler ikke i øjeblikket applikationer som 'celebspotteren' eller andre i samme dur, men det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før de vil komme på det danske marked, mener Michael Hansen.

"Det er et område, der rummer mange muligheder, og apps om de kendte er en naturlig del af den udvikling, der er på stofområdet for gossip, for det lever i høj grad sit eget liv. Folk er online, også når de er på farten. Informationer om, hvor de kendte er, udveksles allerede som tovejskommunikation mellem veninder, der fortæller hinanden, hvis de ser en celebrity, eller ved at folk lægger de informationer ud på Facebook."

Kig Ind lægger sig ikke ud med de kendte
Michael Hansen mener dog, at det enkelte medie må definere sine egne rammer for, hvor grænserne går i forhold til de kendtes privatliv.

"Det er indlysende, at målsætningen for at udvikle applikationer om de kendte er at sikre indtjening og tilfredsstille målgruppens behov - det er er lige så indlysende, at hver enkelt medie må gøre op med sig selv, hvor grænserne går. På Kig Ind har vi en politik om, at vi ikke ønsker at lægge os ud med de kendte. Det gælder på alle vores plaforme - således også i forbindelse med eventuelt kommende applikationer. Det er en beslutning om, hvad man vil med sit brand", siger Michael Hansen.

'Stalkerapp' er ikke tv2.dk's kop te
På tv2.dk, der har undersitet VIP Gossip, er chef Henrik Rewes mere forbeholden end Kig Inds chefredaktør.

"Vi vil gerne lave apps om gossip, lige nu har vi dog ingen tanker om at lave en 'stalker app', for det er ikke vores politik at opfordre til at følge de kendte. Men idéen er sjov, og man behøver ikke nødvendigvis at være så forskrækket over den. Hvis man får information om, at Kim Larsen er eller har været på Café Sommersko via en app, tror jeg ikke, at det vil betyde, at caféen bliver overrumplet af fans."

Klassisk nyhedsstof holder
Første bølge af applikationer gælder altså ikke fiffige tiltag som celebspotteren og lignende. Ifølge Henrik Rewes har TV 2 størst succes med at give brugerne let adgang til klassisk nyhedsstof såsom liveopdateringer, VM-spilleplaner samt tv-programmerne på TV-tid.

"Når det gælder gossipstoffet, tror jeg, at det handler om at få det præsenteret som nyheder frem for knyttet til geografiske tjenester som en celebspotter, men apps er ligesom nettet i 1998, hvor alle drøner afsted og prøver mange ting af, og man kan bliver overrasket over, hvad der bliver en succes hos brugerne," siger Henrik Rewes.

Forsker: Der er et marked for 'celebspotter'
Ifølge Kirsten Sparre, som er journalist og forfatter til bogen 'Den glade journalistik' om mediernes dækning af de kendte, skal OK Magazines applikation nok finde sit marked blandt de sladderhungrende brugere.

"Applikationen ser ud til at kunne skabe merværdi ud af de informationer, som allerede er indsamlet og publiceret i andre medier. Det smarte nye er, at den enkelte bruger kan gøre oplysningerne personlige og anvende dem lige der, hvor han eller hun er i dette øjeblik - eller der hvor de måske gerne vil være," siger Kirsten Sparre.

Hvor går kronprinsen på café?
Selvom man kan diskutere, hvorvidt den typiske iPhone-bruger i Danmark stemmer overens med dem, der dyrker celebritystoffet, er hun ikke i tvivl om, at idéen har en gang på jord i Danmark.

"Kendthedsjournalistikken - og hele kendthedsfænomenet - hviler på, at den enkelte vedkender sig et forhold til den kendte, der er stærkt nok til at skabe interesse for deres gøren og laden, og som principielt kan spænde fra mild nysgerrighed til total identifikation. Der er sikkert danskere, som vil være interesserede i at vide, hvilke cafeer i Århus kronprinsen har besøgt, og hvilke kendte der tager i Legoland hver sommer. Det er jo det, ugebladene lever ganske godt af at fortælle om," siger Kirsten Sparre.

App udfordrer etikken
Når det gælder etikken ved applikationen, køber hun ikke OK Magazines argument om, at bladet ikke opfordrer til forfølgelse af de kendte, fordi applikationen kun bruger informationer om deres adfærd, som allerede er tilgængelige.

"De informationer er jo ofte indsamlet ved hjælp af paparazzi- og stalkerazzi-metoder, så udsagnet klinger lidt hult. Omvendt medvirker de kendte ofte til skabe opmærksomhed om åbningen af restauranter, natklubber, biografpremierer osv., og oplysninger derfra er måske mere fair game. Under alle omstændigheder ville jeg dog være betænkelig ved at tro på alle oplysninger i sådan en applikation, med mindre den ligefrem kan vise billeder af Victoria og David Beckham, der spiser på en bestemt cafe. Der er simplelthen for mange historier om celebrities, der ikke holder, til at man skal tro blindt på alt," siger Kirsten Sparre.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også