Mindshare: Hold e-magasinsamarbejde åbent

Aller, Bonnier og Egmont skal inddrage mediebureauerne for at få kommercielt gennembrud på deres e-magasinplatform.
Louise Buus Madsen

Martin Ove Rasmussen, adm. direktør i Mindshare, bakker op om det fælles e-magasinsamarbejde, men synes det vil være en ulempe, hvis det bliver et lukket system, som styres ensidigt af gruppen. Det gælder både over for andre uafhængige magasinhuse, men også over for øvrige kommercielle partnere som f.eks. mediebureauerne, siger Martin Ove Rasmussen.

”Vi har desværre set dette igen og igen. Det gælder f.eks. på outdoor markedet, hvor vi har en duopol situation med hhv. AFAJcDecaux og Clear Channel. Her er intet koordineret, hverken outdoorselskaberne imellem eller med mediebureauerne. Resultatet er manglende dokumentation og gennemsigtighed, hvor konsekvensen er et tilbagestående outdoor marked. Radio markedet er et andet eksempel, hvor aktørerne i starten samarbejdede internt, men ikke åbnede op for bl.a. analyser og målinger. Internet banner-markedet er et tredje eksempel, hvor FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier) bremser for forskellige analyser og tiltag over for markedet,” siger han.

Et stort problem vil også være, hvis konsekvensen af samarbejdet bliver et priskartel. Dette vil i hans øjne ødelægge mulighederne for at få en langtidsholdbar reklamemodel på området.

Martin Ove Rasmussen bakker dog generelt op om det fælles samarbejde, da det er en fordel for markedets aktører, at der er fælles standarder for materiale, samhandelsvilkår og målinger – det er sådan e-magasinernes fremtid sikres, siger han.

”Det er godt at se, at de gamle etablerede magasinhuse tager deres egen mulige fremtid i hænderne. Det har netop været problemet for andre mediegrupper - med dagbladene som det mest skræmmende eksempel - som har lurpassset og ikke ønsket at være frontløbere med de investeringer, som er påkrævet. Det har gang på gang resulteret i stilstand og underudvikling til skade for branchen selv. Der er brug for en samlet, koordineret og fokuseret indsats, hvis e-magasinmarkedet skal have en fremtid. Og det er oplagt, at det er de eksisterende magasinhuse, som gør dette.”

Selvom Apples iPad snart rammer det danske marked forventer Martin Ove Rasmussen ikke, at det er en hardware, som vil blive omfattet af magasinhusenes initiativ, da det er et lukket system. I hans øjne vil der gå noget tid, før der findes hardware på markedet, der vil understøtte e-magasinerne. Men han ser dog positivt på, at dette samarbejde vil sætte skub i udviklingen.

”Selvom Danmark har den hurtigste penetrationshastighed af ny teknologi i verden, så kan vi godt være sløve om at komme i gang. Magasininitiativet kan være med til at skubbe til udviklingen, da de giver en grund til at skulle investere. Man skal dog huske på, at hovedmålgruppen for Aller, Egmont og Bonnier er kvinder 40+. Og denne gruppe er normalt ikke, de første til at investere og bruge den nyeste teknologi,” siger han og afslutter:

”E-magasin gruppen skal forvente, at der vil gå lang tid før investeringerne kommer hjem. Og måske sker det aldrig. Det er der klart en risiko for. Men de er nødt til at forsøge, hvis de vil sidde i førersædet omkring deres egen mulige fremtid.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også