Schibsted frontløber på nettet

Norske Schibsted tjener i dag halvdelen af deres penge på nettet og er et af de avishuse, som har knækket forretningskoden online.
MediaWatch

I første kvartal af 2010 kom hver tredje omsætningskrone og mere end hver anden indtjeningskrone i Schibsted fra nettet. Det norske avishus er en af de eneste medieaktører, der har formået for alvor at få gang i indtjeningen på de digitale forretninger.

”Hvad angår andelen af digitale indtægter, så ligger vi foran alle andre aviskoncerner. Det har gennem rigtig mange år været en vigtig prioritering for vores topledere,” siger koncernchef i Schibsted Rolf Erik Ryssdal til Dagbladet Børsen.

Han fremhæver, at modet til at turde sætte nye projekter i gang og investere tidligt har været afgørende for avishusets digitale succes. Bl.a. har Schibsted stået bag, at Norske VG og svenske Aftonbladet med held har omsat tabloidaviserne til nettet. Også digitale markedspladser svarende til Den Blå Avis genererer omsætning for mediehuset, og konceptet kan sælges til andre lande.

”Vi tror på, at vi kan eksportere en del af vores koncepter. Her er fokus på Europa, men vi har også prøvet lidt i Asien i et joint venture. I alt er vi cirka 20 lande på markedet for classifieds, og vi tror på, at der er en del penge at tjene på at udvikle best practice,” forklarer Rolf Erik Ryssdal, men understreger, at konkurrencen med internationale digitale internetgiganter som Ebay, Google og Facebook er hård.

- SF
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også