MSN-partnerskab løfter Benjamin-sites

Benjamins kvindesites har langt højere brugertal end konkurrenterne på nettet - bl.a. i kraft af samarbejdet med Microsofts MSN.
Tine Brødegaard Hansen

En stor del af forklaringen på, at Benjamins Woman og Costume har høje brugertal sammenlignet kvindemagasinerne fra Egmont og Aller, er, at Benjamin-bladene er indholdspartnere med MSN, der har mellem 400.000-500.000 brugere dagligt.

Det siger digital strategist Casper Henriksen fra Carat. Og den betragtning er Rikke Nygaard Nissen, interactive planner i Mediacom, enig i.

"MSN-samarbejdet driver meget trafik til Benjamins sites, men indholdsmæssigt gør de det også godt. De er gode til at spotte og udnytte tendenserne i markedet, f.eks. har Costume været hurtig til at få fat i nogle gode bloggere, de er aktive i sociale medier, og så har de startet onlinemagasinet Fashionista, hvormed de formår at udnytte det hul, der måtte være mellem websitet og printmagasinet," siger hun.

I januar i år havde woman.dk 77.733 brugere. Det ligger markant over magasinsites som eurowoman.dk og in.dk. Costume.dk havde det næsthøjeste brugertal på 42.320, ifølge tal fra FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier). 

MSN-samarbejde skader ikke
Samarbejdet mellem Benjamin-magasinerne og MSN blev indledt tilbage i 2008, og selvom unikt indhold som regel fremhæves som vigtigt for mediesites, har indholdsdelingen med MSN tilsyneladende ikke skadet i tilfældet Woman og Costume.

”Man kunne tro, at samarbejdet med MSN kunne være farligt for Woman og Costume, fordi en del af deres indhold ligger på et andet site, men det lader ikke til at virke sådan. Brugerne klikker sig tilsyneladende videre og læser mere på woman.dk,” siger Casper Henriksen.

Derudover er woman.dk lykkes med en af netmediernes store udfordringer; at involvere brugerne.

”Woman har det bedste community af de kvindemagasinsites, der er udvalgt. Deres debatsider har hele tiden nye indlæg, som giver brugere grund til at komme tilbage, fordi de er engageret i debatterne. De andre sites har en ’kommenter artikel’-funktion, men den er der ikke lige så mange, der benytter sig af,” siger Casper Henriksen.

Yngre brugere er en fordel
Ser man på, hvilke brugere Woman har, er de generelt yngre end brugerne på de dedikerede modemagasiners sites.

”Woman henvender sig til et yngre publikum. Den målgruppe er måske mere loyale og har mere tid. De er nok også nemmere at få på nettet, end de lidt ældre brugere,” siger Casper Henriksen.

Tallene for januar 2010 viser, at størstedelen af woman.dk’s brugere er mellem 15 og 24 år (24.097 brugere), ifølge tal fra Gemius og FDIM, som Casper Henriksen har nærstuderet. Til sammenligning har Costume også en vis overvægt af brugere i den målgruppe på 11.836 brugere i januar, mens Eurowoman og Elle har cirka lige mange brugere fra 15-24 år og fra 25-34 år.

På grund af sit høje brugertal er woman.dk også størst i målgrupperne 25-34 år og 35-44 år.

Svær vækst på egen hånd
Woman ligger også i top målt på, hvor meget tid brugerne ofrer på de udvalgte kvindemagasiners sites.

”En kvindelig Woman-bruger mellem 15 og 24 år var i gennemsnitligt 42 minutter på woman.dk i januar måned. Det er højere end de andre sites,” siger Casper Henriksen og tilføjer:

”Eurowoman har også rigtig godt content, og det bliver de belønnet for, men det er svært at skabe nok vækst, hvis ikke man har partnerskaber med sites, der har meget trafik,” siger Casper Henriksen.

Inden for det seneste halve år, er Eurowomans nettrafik vokset med næsten 50 pct. Selvom de satser mindre på brugerinvolvering end Woman, har de en anden vigtig konkurrencefaktor.

”Opdateringsfrekvensen på nyhederne er god. De lægger ikke bare magasinet online, men skriver historier beregnet til nettet. Den signifikante stigning i brugertal viser, at man kan vokse alene på sit gode indhold, men det tager længere tid.”

Modeinteresserede brugere er kræsent publikum
De meget modeorienterede kvindemagasiner har den udfordring på nettet, at mange af dem, de henvender sig til, har travlt med at holde øje med internationale trends på udenlandske sites og modeblogs, mener Casper Henriksen. Det kan stjæle tid fra de danske alternativer, hvorimod Woman har et meget dansk univers.

Ifølge Casper Henriksen har Allers to øvrige kvindemagasiner IN og Bazar den største digitale hovedpine i øjeblikket, fordi de ikke er tilstrækkeligt opdaterede eller interessante sammenlignet med konkurrenterne.

Hans tre bedste råd til magasinernes digitale strategi lyder: Sats på partnerskaber, opdater dagligt og inddrag brugerne.

Brugertallene er ikke nødvendigvis udtryk for, hvilke sites der er de bedste forretninger. De er udelukkende et mål for hvor mange brugere der har besøgt de forskellige sites i den nævnte periode.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også