Søren Queitsch: Der er medvind igen

2009 var et hårdt år for Computerworlds ejer, IDG Danmark, men halvt inde i det nye regnskabsår, ser krisetågen ud til at være lettet, siger adm. direktør, Søren Queitsch.
Louise Reseke

"IT-branchen var nok de første til at mærke nedturen, men derfor er vi måske også de første til at mærke medvinden igen."

Sådan lyder kommentaren fra it-mediehuset IDG Danmarks adm. direktør, Søren Quitsch, der kan se tilbage på et drøjt 2009, hvor finans- og annoncekrise buldrede. Det fik Computerworld-udgiverens årsregnskab, der blev afsluttet efter tredje kvartal 2009, til at lande i et minus før skat på 4,7 mio. kr. og med en negativ egenkapital på 1,1 mio. kr. - utilfredsstillende ifølge ledelsesberetningen, men en konsekvens af krisen.

"Som mange andre i branchen, tog vi nogle drøje hug sidste år, men der er sket meget i det snart halve år, der er gået, siden vi afsluttede årsregnskabet. Vi nærmer os første halvårsregnskab i det nye regnskabsår og kan mærke en klar bedring. Vi fik taget de nødvendige nedskrivninger i 2008/2009 og har siden oktober haft overskud på driften og er nu begyndt at ansætte igen," siger adm. dir. Søren Quitsch, der især peger på online, når han skal kigge på, hvor tågen er lettet.

"Printforretningen har det stadig svært, men online markedet, vores forretning på leadgenerering (IDG Direct og IDG Connect, red.) og eventforretningen (IDG Events, red.) går den rigtige vej," siger Søren Quitsch.

Forventer overskud i år
Han understreger, at årsregnskabet 2008/2009 er præget af de tilpasninger af virksomheden, som IDG Danmark satte i gang i 2008. I regnskabsåret 2008/2009 er antallet af medarbejdere svundet fra 80 til 69, men også i det foregående år blev organisationen slanket.

"Det er primært på medarbejdersiden, at vi har tilpasset vores forretning. Vi er i alt en tredjedel færre medarbejdere i dag end i foråret 2008, og når man foretager den slags tilpasninger, er der altid nogle omkostninger forbundet med det, og det slår igennem i regnskabet," siger Søren Queitsch, der forventer, at næste årsregnskab har sorte tal på bundlinjen.

"I 2010 forventer vi og har også budgetteret med, at IDG Kurser og print-forretningen stadig vil have det svært. Vi ser væksten komme på vores nyere forretningsområder som leadgenerering og Events, men også onlineomsætningen viser pæne takter igen, og omsætningen kommer tilbage hurtigere end forventet. Til gengæld er jobmarkedet stadig svagt, om end vi ser de spæde "forårstegn" i disse uger," siger Søren Quitsch, der som del af den amerikanske mediegigant IDG Inc. har en føler ude på det internationale marked, hvor vinden også så småt synes at være vendt.

"Det tankevækkende er, at det billede, som vi ser i IDG i Danmark, er på fuldstændig linie med resten af IDG, uanset hvor i verden vi kigger hen. Alt i alt er vi både i Danmark og resten af verden pænt foran budget, og forventer også at være det ved årets udgang, der for vores vedkommende slutter i september."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også