Pol.dk rykker fra berlingske.dk

Pol.dk har vundet hele 72.000 brugere på ét år, mens berlingske.dk har tabt et tilsvarende antal, men ingen aner hvorfor.
Per Fanefjord Laursen

Der er overraskende stor forskel på udviklingen blandt de tre morgenavisers brugertal, viser en beregning af det gennemsnitlige brugertal i november-januar fra FDIM - kontra de samme tre måneder for ét år siden.

De tre avisers online medier er i samme båd - de opererer i samme genrer, udbud og betingelser, men brugerudviklingen er ikke ens.

Mens politiken.dk har øget sit brugertal med 72.000 til et snit på 715.000 i perioden, har berlingske.dk afleveret næsten det samme antal månedlige brugere - nemlig 80.000 ned til 394.000. Den tredje avis, Jyllands-Posten, tager en tredje vej. Den står næsten stille på 617.000 brugere.

Ingen god forklaring
Digital mediechef Michael Arreboe, Politiken, er meget tilfreds med brugervæksten, men har ikke en fiks og færdig forklaring på egen vækst.

Han afviser, at væksten er bygget på, at nye redaktionelle universer tæller med i pol.dk's tal. Pol.dk har godt nok indsat cover.dk mode-universet på forsiden.

"Der er ikke lagt nye universer ind under pol.dk i perioden. Én forandring er, at vi lancerede et nyt design den 24. oktober 2009," siger han og minder om, at den svære kunst nu er at skærpe loyaliteten blandt de nye brugere, så de tilbringer mere tid på pol.dk.

Berlingske forstår ikke tab
Koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, er mindst lige så overrasket.

"For at være helt ærlig, så forstår vi heller ikke den nedgang i antal brugere ifølge FDIM-statistikken. Vi er gået stort frem i sidevisninger og frem i besøg i samme periode. Vi gennemlyser alle tal og bevægelser, men har ikke fundet den indlysende forklaring."

Ifølge hende er der i perioden ikke sket nogen redaktionelle ændringer hos hverken pol.dk eller berlingske.dk, der kan forklare udviklingen.

"Vi har ikke i perioden udskilt nye universer, som nu måles selvstændigt, og vi har heller ikke planer om at tage flere områder ud af berlingske.dk til nye selvstændige universer."

Andre faktorer
Der er imidlertid en række andre faktorer, der kan bidrage til at forklare den modsatrettede udvikling blandt dagbladenes online 'hovedkanaler'.

Pol.dk er ifølge MediaWatchs oplysninger igang med en effektiv optimering af søgeord, om end det er uklart, om det har haft mulighed for at spille på besøgstallet i januar. 
Samme optimering gennemførte berlingske.dk på et tidligere tidspunkt.

Pol.dk har desuden med stor effektivitet systematiseret anvendelsen af links mellem egne artikler, og det sætter sidevisninger i vejret. Det træk kan påvirke brugertallet, fordi er der er en udregningsteknisk sammenhæng mellem sidevisninger, cookies og dermed brugere.

Antal sidevisninger indgår i beregning af estimerede cookies, og antal cookies indgår i beregning af brugertal, når FDIM udregner de endelige rensede brugertal,

Danskerne brugte rent faktisk 15 procent mere tid på dagbladenes nyhedssites i 2009 i forhold til 2008. Det viser en opgørelse, som den tidligere direktør for FDIM, konsulent Jon Lund, har lavet.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også