US: Washington Post satser på mobilen
Washington Post er klar med en ny ’app’ til mobiltelefonen, hvor brugeren betaler knap 2 dollar for et års forbrug af den digitale avis. Og flere aviser vil følge efter, siger Goli Sheikholeslami, der er ansvarshavende for digitalt indhold på The Washington Post, til
The Washington Post betragter dog stadig programmet som et eksperiment, og tiden vil vise, hvor udviklingen bærer hen. Men med Apples ’App Store’ er vejen banet for nye betalingsmodeller til mobilt indhold, og tiden er derfor moden til, at også aviserne kan prøve at lukrere på Apples succes, mener Goli Sheikholeslami.
Tilbage i december 2009 kom engelske The Guardian også med deres egen ’app’, og herhjemme har Berlingske Media flere gange sagt, at man satser på samme udvikling. Berlingske lancerede sin første betalings-app' i november sidste år.
For snart 10 år siden lancerede Apple deres iTunes Store for salg af musik på nettet. Den skulle senere blive musikbranchens redning i en tid, hvor diverse gratis fildelingssider havde gjort store indhug i pladeselskabernes økonomier, og med lanceringen af deres App Store viderefører de konceptet til andet digitalt indhold og programmer til mobile produkter.