TV 2 flytter digital dialog til Facebook

TV 2 har erkendt, at danskerne hellere vil færdes i sociale universer og diskutere tv-programmer på Facebook frem for på tv2.dk.
Per Fanefjord Laursen

Tv2.dk's blogunivers har mistet næsten 200.000 brugere over to år, viser ny analyse, som nyhedsbrevet DigiWatch bringer i dag.

I januar 2008 havde blog.tv2.dk cirka 300.000 månedlige, men nu er niveauet godt 100.000.

Det drastiske tab har dog en logisk forklaring.

"Da vi først lancerede blogs på tv2.dk, var det bl.a. drevet af tv-værterne og baseret på en strategi om, at al TV 2-indhold skulle danne grundlag for aktiviteter på vore egne sociale universer, herunder blogs," siger Henrik Rewes, redaktionschef på TV 2 NET.

Facebook faktor
I de forløbne to år har tv2.dk erkendt, at Facebook regerer over de sociale medier. Over to millioner danskere bruger Facebook som deres sociale online univers.

"Vi har tabt blog-brugere, fordi vi har flyttet dem til Facebook. Hele TV 2 har systematiseret brugen af Facebook, som danner base for seernes diskussion af alle programmer. Det styres af vores Social Media Editor, i samarbejde med programafdelingen og kommunikation."

Værten plejer Facebook-gruppe
Når et program, som er egnet til et socialt univers, går i luften, oprettes en gruppe på Facebook om programmet, hvor alle kan kommunikere og udveksle tanker. I dag findes der ca. 30 officielle fansider om TV 2 programmer på Facebook.  De spænder fra få hundrede fans til 'Klovn's side, der alene har 150.000 fans.

Et eksempel er satireshowet 'Live fra Bremen', hvor værten Lasse Rimmer som del af sit pr-arbejde bidrager med input på en profil. Det sikrer dynamik fra kvalificeret hold.

TV 2's værter trak sig ud af bloguniverset. Der var upraktisk for TV 2-værterne, bl.a. Jes Dorph Petersen, at de løbende skulle vedligeholde egen blog. TV 2's gamle blogunivers er ikke lukket, men antager mere karakter af klummer, hvor udvalgte personer skriver. Til eksempel cykelrytteren Chris Anker Sørensen.

Blogs på tilbagetog
Også hos DR er den samme erkendelse modnet hos DR's kommunikations- og markedsføringschef, og man satser i højere grad på Facebook som omtalt for nylig på MediaWatch.

Flere store mediehuse har satset på at opbygge egne blogsystemer. Ud over tv2.dk var det Ekstra Bladet og Urban. Men erfaringerne er ikke overbevisende, fremhæver undersøgelsen på DigiWatch.

Ekstra Bladet lukkede helt for private blogs i efteråret, TV 2's blog-univers faldet over to år, og Urban rager ikke meget op i statistikken.

Der er pr. december 2009 ca. 70.000 aktive blogs i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også