Stor forskel på ugentlige og månedlige besøgstal på nettet

Nyhedssites bør fokusere på loyalitet, mener FDIM-formand Christian Peytz, og her er uge- og dagstal mere præcise end de månedlige
MediaWatch

Hver gang MediaWatch skriver om de månedlige brugertal på nettet, indløber der en bunke klager fra sites, som står sig bedre ved en sammenligning af de ugentlige tal. Og de har en pointe, mener Christian Peytz, netekspert og formand for Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

"Det afhænger af, hvilken type sites vi taler om, men når det gælder nyhedssites er det rimeligt at fokusere på den loyale brugerskare, som afspejles bedst i tallene for den ugentlige og daglige reach," siger han.

Problemet er bare, at besøgstallene fra FDIM udsendes månedligt - og med relativ stor forsinkelse.

"Valideringen af tallene ville blive meget dyr, hvis vi skulle udføre den ugentlig. Men der er jo løbende adgang til daglige ikke-validerede real time-tal," siger Christian Peytz, som i øvrigt ikke tror, annoncørerne for tiden går voldsomt højt op i hvordan, hvornår og hvorfor et site ramme sine brugere.

"Markedet er jo stadig præget af en voldsom fokusering på pris, hvor kampagner bliver planlagt på tværs af en række sites ud fra demografiske målsætninger med prisen som den væsentligste faktor: Vi skal nå så og så mange kvinder mellem 18 og 45, og prisen skal være så lav som mulig. Medierne var selv sidste år med deres meget aggressive rabatter med til at skubbe til udviklingen - og man kan spørge sig selv, hvor klogt det var," siger han.

Christian Peytz vurderer dog, at de stærke mediebrands stadig er i stand til at få en premium på annoncerne.

"Men det kræver, at de hele tiden skærper argumenterne over for annoncørerne - ellers ender det med en Facebook-kampagne til CPM 1,75 (CPM = pris per tusind sidevisninger.red)."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også