De vandt netkapløbet i 2009

Se de danske sites med størst vækst i antallet af månedlige brugere i 2009.
MediaWatch

Mama.dk, lokalavisen.dk, kino.dk og dmi.dk.

Et udpluk af de største vindere på det danske internet i 2009. MediaWatch har sammenlignet de gennemsnitlige månedlige brugertal i fjerde kvartal 2009 med samme periode året før og kåret vinderne i fire kategorier.

Op til 50.000 brugere
Blandt de små sites er der i sagens natur størst mulighed for vækst, og ni sites har da også formået mere end at fordoble deres gennemsnitlige brugertal på et år. Allers Mama.dk imponrerer med en vækst fra knap 9.000 brugere månedligt i fjerde kvartal til flere end 31.000 i 2009. En vækst på ikke mindre end 249 pct.

På de følgende pladser finder vi nordvestnyt.dk, madogbolig.dk (også fra Aller) og samvirke.dk.

Mellem 50.000 og 200.000 brugere
Vækstraterne daler i forhold til de helt små sites, men Politikens Lokalaviser imponerer med en vækst på 109 pct. til 126.226 månedlige bruger i 2009. Videnskab.dk, som blev lanceret i april 2008, har naturligt nok haft en høj vækst på godt 71 pct., mens Aller også her er med i toppen, denne gang med billedbladet.dk, som er gået fra cirka 85.000 månedlige brugere i 2008 til 1133.000 månedlige brugere i 2009.

Mellem 200.000 og 500.000 brugere
Aller er her oppe på andenpladsen med seoghoer.dk, mens førstepladsen indtages af Nordisk Films Kino.dk.

Det glæder naturligt nok direktør Christian Lund, redaktør og adm. direktør for Kino.dk

”Væksten skyldes primært, at vi har fået flere biografer med i netværket, og at der er har været rigtig gode film i biografen. Den største vækst har vi dog oplevet i læsningen af vores nyheder,” siger han - og lover i samme åndedrag ny besøgsrekord i januar.

Flere end 500.000 brugere
Når det gælder de store sites er udsvingene i antallet af månedlige brugere ikke voldsomt stort. Det skyldes naturligvis, at det er langt sværere at nå de sidste 50 pct. af danskerne end de første, så potentialet for vækst i det efterhånden modne marked ligger først og fremmest i de besøgendes loyalitet, som i højere grad afspejles af ugetal og dagstal.

Dmi.dk's flottte vækst kan forklares med det hårde vintervejr, der satte ind i periodens slutning og gav en fantastisk december med næsten 1,1 mio. brugere mod under 700.000 året før. Til gengæld er det nok ikke vejret, der er årsagen til væksten på politiken.dk - det eneste site udover dmi.dk, der har opnået en tocifret vækst i det månedlige brugertal.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også